برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

پیجر یا پیجو چیست؟

تعریف استاندارد بین المللى از پیجینگ توسط اتحادیه بین المللى
مخابرات به صورت زیر ارائه گردیده است.«پیجینگ سرویسى است یک طرفه و غیر صوتى که پیامهاى عددى و حروفى را ارسال مى کند».
انواع پیجر
1- پیجر بوقى یا بیپر (Beeper)
ابتدایى ترین نوع پیجر مى باشد که با دریافت سیگنال از مراکز پیام به صدا در آمده و صاحب خود را از وجود پیام در مرکر آگاه مى کند تعریف استاندارد بین المللى از پیجینگ توسط اتحادیه بین المللى
مخابرات به صورت زیر ارائه گردیده است.«پیجینگ سرویسى است یک طرفه و غیر صوتى که پیامهاى عددى و حروفى را ارسال مى کند».
انواع پیجر
1- پیجر بوقى یا بیپر (Beeper)
ابتدایى ترین نوع پیجر مى باشد که با دریافت سیگنال از مراکز پیام به صدا در آمده و صاحب خود را از وجود پیام در مرکر آگاه مى کند که بعنوان نسل اول پیجر نام برده مى شود.
2- پیجرعددى (Numeric)
این نوع پیجر با داشتن یک صفحه نمایشگر کوچک اعداد ارسال شده توسط مرکز پیام (Paging Terminal) را برروى صفحه نمایش نشان مى دهد.
3- پیجر صوتى(Voice Pager)
این نوع پیجر با داشتن امکان دریافت و پخش صدا در بعضى از موارد خاص کاربرد داردکه توسط اپراتور پیام صوتى به مشترک ارسال مى گردد.نوع پیشرفته آن نیز امکان دریافت و ضبط صدا را دارد که بدلخواه مشترک در موقع مناسب مى تواند به پیامهاى رسیده گوش دهد. این نوغ پیجر جاى خود را به تکنولوژى دیجیتالى واگذار کرده که پیجر عددى است.
4- پیجر حروفى عددى (Alphanumeric)
متداولترین گیرنده پیجر حروفى و عددى است و نسل جدیدى از استانداردهاى پیام رسانى مانند پروتکل POGSAG مى باشد که علاوه بر نمایش اعداد قادر به ارسال حروف به صورت رمز و گشایش و تماس آنها به صورت حرف مى باشد و به دو صورت اپراتورى و مستقیم مى توان روى این نوع پیجرها پیام ارسال نمود که امکان پیام رسانى سریعتر، ظریف و قابلیت اطمینان بیشترى را به دارنده آن مى دهد.
5- پیجر دو طرفه(Tow Way Pager)
اصولا پیجر گیرنده یک طرفه است. معهذا به منظور تنوع بخشیدن و ایجاد جذابیت بیشتر اخیرا گیرنده هایى ساخته شده است که پس از دریافت پیام گیرنده پیامى براى فرستنده ارسال مى کندکه با ارسال این سیگنال یا پیام، گیرنده دریافت پیام را تأیید مى کند.طراحى این سیستم بسیار پیچیده و داراى هزینه بسیار بالاست.
ساختار اصلى شبکه رادیویى پیجر
اصولا طراحى شبکه هاى رادیویى به عوامل زیادى بستگى داشته و مى توان گفت عواملى چون: پیش بینى میزان ترافیک مشترکین، درجه سروسى دهى، تعداد مدارات ارتباطى به شبکه، فرهنگ مکالمه تلفنى مشترکین، تراکم جمعیتى مشترکین، وسعت منطقه، ساختار و جغرافیاى محیطى منطقه تحت پوشش، میزان مکالمات در ساعات پر ترافیک، احتمال دریافت مکانى و زمانى،آرایش ایستگاهها از نظر موقعیت مکانى، توان انتشار امواج، رفع مشکلات تداخل فرکانسى، تعداد و نوع استفاده از حاملهاى گوناگون فرکانس، محدودیت در گسترش محدوده پوشش رادیویى، میزان مطلوب نسبت signal به noise، ظرفیت اولیه شبکه در مرحله راه اندازى، گسترش ظرفیت سیستم در ارتباط با افزایش تعداد مشترکین شبکه، رشد جمعیت منطقه از نظر شهرى و روستایى، توزیع تلفن در شبکه تلفن ثابت، میزان تقاضاى امور تجارى، صنعتى، سیاحتى و مسافرتى و غیره... نقش تعیین کننده اى در طراحى اصولى شبکه رادارا مى باشد.
بخش اول
بطور کلى اجزاء ساختارى یک شبکه پیجر یک طرفه رادیو دیجیتال بدون در نظر داشتن نوع پروتکل آن و اینکه از نوع برون ایستگاهى Off Site (براى استفاده در منطقه وسیع و یا سراسرى) و یااز نوع درون ایستگاهى On site (براى استفاده در محوطه هاى بیمارستانى، کارخانجات و غیره) باشد را میتوان به شرح ذیل دسته بندى کرد:
1- ترمینال پیجینگ
عبارتست از یک یا چند ترمینال رادیویى پیجویى با واسطه هاى ورودى جهت دریافت پیامهاى فراخونى خواهان مشترکین از شبکه هاى PSTN و PSPDN و غیره، اعمال مدیریت لازم بر روى آنها از نظر امور مشترکین و نهایتا انتقال پیامهاى اولیه به طبقه بعدى واحد پردازنده سیستم.
منبع: بى سیم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد