برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

LINQ : تحولی بزرگ در کار با داده ( بخش اول )


نرم افزار یکی از ارکان مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر است . گرچه نرم افزار در گذشته نیز همواره حائز اهمیت بوده است ، ولی در سالیان اخیر به دلیل گسترش اینترنت و ظهور نسل جدیدی از برنامه های کامپیوتری موسوم به برنامه های وب ، نگاه به نرم افزار و انتظار از آن در جهت تامین طیف گسترده ای از خواسته ها تغییر  و رشد چشمگیری یافته است . به همین دلیل است که در دنیای نرم افزار هر روز تحولات مهمی اتفاق می افتد و فناوری های جدیدی قدم در این عرصه می گذارند .
ظهور فناوری LINQ ( برگرفته شده از  Language-INtegrated Query   ) تلاشی است در این راستا که با هدف تحول در نحوه دستیابی به منابع داده ( صرفنظر از نوع منبع داده ) ، مطرح شده است .
پس از مطرح شدن هر گونه فناوری در عرصه نرم افزار ، طراحان و پیاده کنندگان با سه پرسش اساسی مواجه می گردند : این فناوری چیست ؟ چه کار می کند ؟ و چرا ما به آن نیاز داریم ؟ در این مقاله و سایر مقالاتی که در ادامه بر روی سایت منتشر خواهد شد ، سعی خواهیم کرد به سه پرسش فوق در ارتباط با فناوری LINQ پاسخ دهیم .

مقدمه

ادامه مطلب ...

اصول اولیه استراتژی دفاع در عمق

IATFF ( برگرفته شده از Information Assurance Technical Framework Forum ) سازمانی است که توسط NSA ( برگرفته شده از  National Security Agency  ) حمایت می گردد و مهمترین وظیفه آن مبادله اطلاعات فنی بین صنایع امریکا ، موسسات آموزشی و سازمان های دولتی امریکا بر روی موضوع مهم امنیت و یا تضمین امنیت اطلاعات است .
IATFF ، سند IATF ( برگرفته شده از  Information Assurance Technical Framework ) را تولید و اخیرا" نسخه 1 . 3 آن را منشتر کرده است . در این سند به  فرآیندها و  توصیه هائی در جهت حفاظت از سیستم های اطلاعاتی بر اساس اصول مهندسی سیستم اشاره شده است .
در سند فوق به سه عنصر تاثیر گذار در امنیت اطلاعات یعنی انسان ، عملیات و فناوری ها اشاره شده است . سه موجودیت فوق ، اساس متدلوژی "دفاع در عمق " در تشکیل می دهند .
در ادامه با این استراتژی امنیتی حفاظتی و اصول اساسی آن بیشتر آشنا می شویم .

ادامه مطلب ...

متداولترین دستورات Show در دستگاه های شبکه ای

مدیران شبکه های کامپیوتری به منظور مدیریت و نگهداری مطلوب یک شبکه می بایست دارای مجموعه ای از مهارت ها و توانمندی باشند . یکی از مهمترین مهارت هائی که یک مدیر شبکه می بایست توان انجام آن را داشته باشد ، دانش لازم به منظور اخذ اطلاعات از دستگاه های شبکه ای است. در اکثر شبکه ها برای دریافت  اطلاعات از دستگاه های شبکه ای  نظیر روتر و  سوئیچ از دستور show استفاده می گردد . در ادامه با متداولترین دستورات show ،‌ آشنا خواهیم شد .

ادامه مطلب ...

بازگرداندن Driver قبلی ، در صورتی که Driver جدید سخت افزار درست

گاهی اوقات که درایوری جدید برای سخت افزاری نصب می کنید ، متوجه میشوید درایور جدید درست کار نمی کند و با ویندوز XP مطابقت ندارد. اگر شما سخت افزار سیستمتان را آپدیت کرده اید و متوجه می شوید که درست کار نمی کند ، یکی از راه های مشکل زدایی استفاده از ابزار Roll Back Driver است. با این ابزار شما می توانید درایور قبلی که پیش از درایور کنونی نصب بوده است را باز گردانید. در این ترفند به معرفی این ابزار جالب ویندوز XP میپردازیم.

ادامه مطلب ...

غیرفعال کردن زمان شمار نصب افزونه در مرورگر Firefox


اگر از کاربران مرورگر فایرفاکس باشید حتمأ با این موضوع برخورد داشته اید که به هنگام نصب افزونه یا Add-on بر روی این مرورگر ، 3 ثانیه معطلی خواهید داشت. به طوریکه پس از درخواست نصب افزونه ، تایمر از ثانیه 3 شروع به کار کرده و 0 میشود و سپس دکمه Install فعال میگردد. در صورتی که میخواهید بدون انتظار 3 ثانیه ای نصب افزونه را شروع کنید از این ترفند استفاده کنید.

ادامه مطلب ...

تغییر نام درایو حافظه فلش به هر نامی که دوست دارید!

این روزها حافظه های فلش تقریبأ در دست تمامی افرادی که به نوعی با IT سر و کار دارند یافت میشود. حافظه های USB در حجم ها و اندازه های مختلف زیبا هر فردی را وسوسه میکند. به علت همین گسترش ، گاهی مشکلاتی برای کاربران پیش میاید. فرض کنید مجبورید همزمان چندین فلش دیسک را به سیستم خود وصل کنید ، طبعأ چندین درایو اضافه خواهید داشت و تشخیص هر درایو مشکل خواهد بود. یا حتی فلش شما با فلش دوستتان به علت شباهت ظاهری اشتباه شود! در این زمان بهترین راه حل قرار دادن یک نام اختصاصی برای فلش دیسک شماست. به این ترتیب که با هر بار وصل کردن دستگاه به سیستم ، نام درایو به نامی که شما تعیین کرده اید تغییر میابد. در این ترفند به معرفی روش اینکار میپردازیم.

ادامه مطلب ...

فایرفاکس 3 خود را از آن چه هست سریعتر کنید!

فایرفاکس 3 با تغییرات زیادی در مورد بازدهی و سرعت کار منتشر شده‌ است به طوریکه رضایت خاطر درصد بالایی از کاربران را کسب کرده است. با این حال با تغییراتی در پیکربندی این مرورگر میتوان سرعت آن را از آن چه که هست نیز بیشتر کنید. برای اینکار میتوانید از ترفندی که هم اکنون به شما معرفی خواهیم کرد بهره بگیرید. ادامه مطلب ...

هزینه استفاده از اینترنت Dial-up خود را کاهش دهید!

دیگر صحبت از اینترنت Dial-up کم سرعت کشور ما به موضوعی تکراری تبدیل شده است. بر خلاف کشورهای نه چندان پیشرفته دیگر ، کاربران ایرانی همچنان برای اتصال به اینترنت از سرویس های اینترنت Dial-up استفاده میکنند و تعداد کاربرانی هم که از ADSL استفاده میکنند ناچیز است. ترفندها و نرم افزارهای افزایش سرعت اینترنت Dial-up هم در عمل افزایش سرعتی را به بار نمی آورد چون به نوعی آب از سرچشمه گل آلود است. در این زمان بهترین کار یادگرفتن ترفندهای چگونگی استفاده بهینه از اینترنت Dial-up است. به طوریکه با کمترین سرعت ، بیشترین بازدهی را داشته باشد. این ترفندها بر اساس تجربیات شخصی به دست آمده اند ، در نتیجه با عمل به آنها میتوانید مطمئن باشید استفاده بهینه ای از سرعت کم اینترنت خود داشته اید. ادامه مطلب ...