برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

مراقب ضمائم نامه های الکترونیکی باشید !

مراقب ضمائم نامه های الکترونیکی باشید !
ارسال فایل و سایر مستندات به عنوان فایل ضمیمه همراه یک نامه الکترونیکی به امری متداول تبدیل شده است . علیرغم تمامی مزایای و پتانسل های ویژگی فوق ، ضمائم نامه های الکترونیکی به یکی از منابع اصلی به منظور توزیع ویروس ، تبدیل شده اند . استفاده کنندگان نامه های الکترونیکی ، می بایست در زمان بازنمودن فایل های ضمیمه ، دقت لازم را داشته باشند.(ولو اینکه این نوع ضمائم و نامه های الکترونیکی توسط افرادی ارسال می گردد که شما آنان را می شناسید ).

چرا ضمائم نامه های الکترونیکی می توانند خطرناک باشند :
شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که چرا ضمائم نامه های الکترونیکی می توانند خطرناک بوده و تهدیدی در مقابل ایمن سازی اطلاعات باشند؟ . در این رابطه به موارد زیر اشاره می گردد :

*

چرخش آسان نامه های الکترونیکی : چرخش و حرکت نامه های الکترونیکی بسیار ساده بوده و ویروس ها می توانند در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی از ماشین ها را آلوده نمایند . اکثر ویروس ها حتی به این موضوع نیاز نخواهند داشت که کاربران نامه های الکترونیکی را فوروارد نمایند . ویروس ها ، کامپیوتر کاربر را به منظور آگاهی از لیست آدرس نامه های الکترونیکی پویش نموده و به صورت اتوماتیک اقدام به ارسال پیام های آلوده برای هر یک از آدرس های موجود در دفترچه آدرس نامه های الکترونیکی ، می نمایند . مهاجمان از این واقعیت ناگوار استفاده می نمایند که اکثر کاربران به نامه های ارسالی بهمراه ضمائم مربوطه از جانب هر شخص اعتماد می نمایند ( سوء استفاده از حسن اعتماد کاربران ) .
*

برنامه های پست الکترونیکی ، سعی در تامین تمامی نیازهای کاربران می نمایند . تقریبا" هر نوع فایل می تواند به عنوان یک فایل ضمیمه در نظر گرفته شود . بنابراین مهاجمان دارای آزادی عمل زیادی در خصوص نوع ویروس ها ، می باشند.
*

برنامه های پست الکترونیکی دارای امکانات گسترده و متعددی در سطح لایه رابط کاربر می باشند . برخی از این نوع برنامه ها ، امکان دریافت اتوماتیک ضمائم نامه های الکترونیکی را فراهم می نمایند. بدین ترتیب ، امکان آلودگی سیستم بدلیل دریافت یک فایل ضمیمه آلوده افزایش خواهد یافت .

مراحل لازم به منظور حفاظت خود و سایر افراد موجود در لیست دفترچه آدرس

*

دقت لازم در خصوص ضمائم ناخواسته حتی در مواردیکه از هویت فرد ارسال کننده ، آگاهی لازم وجود داشته باشد. صرف این که یک نامه الکترونیکی از طرف برادر ، دوستان و یا همکاران ارسال شده باشد ، به منزله ایمن بودن آنان نمی باشد . تعداد زیادی از ویروس ها قادر به "جعل" آدرس و نمایش آن به صورت یک پیام ارسالی توسط اشخاص دیگر می باشند . در صورت امکان و قبل از باز نمودن فایل ضمیمه ، بررسی لازم در خصوص هویت فرد ارسال کننده فایل ضمیمه را انجام دهید . در برخی موارد این نوع نامه های الکترونیکی در ظاهری خیرخواهانه و اطلاع رسانی در خصوص ارائه یک محصول و یا Patch جدید ، مخاطبان خود را شکار می نمایند .فراموش نکنیم که تولید کنندگان نرم افزار ، هرگز patch و یا محصول جدید خود را از طریق نامه الکترونیکی ، ارسال نمی نمایند .
*

ذخیره و بررسی ضمائم قبل از باز نمودن آنان : در صورتی که شما مجبور به باز نمودن یک فایل ضمیمه قبل از بررسی منبع ارسال کننده آن می باشید ، پیشنهاد می گردد ، مراحل زیر دنبال شود :
- از بهنگام بودن نرم افزار آنتی ویروس خود مطمئن شوید .
- فایل ضمیمه ارسال شده را بر روی کامپیوتر خود ذخیره نمائید .
- با استفاده از نرم افزار آنتی ویروس ، بررسی لازم در خصوص آلودگی فایل ذخیره شده را انجام دهید .
- پس از انجام مراحل فوق و اطمینان از عدم آلودگی فایل ضمیمه ، می توان آن را فعال نمود .
*

ویژگی دریافت اتوماتیک فایل های ضمیمه را در نرم افزار خود ، غیر فعال نمائید . به منظور تسهیل در امر دریافت و مشاهده نامه های الکترونیکی ، تعداد زیادی از برنامه های پست الکترونیکی ، امکان دریافت اتوماتیک ضمائم نامه های الکترونیکی را در برنامه خود پیش بینی نموده اند . پیشنهاد می گردد بررسی لازم در خصوص تنظیمات موجود نرم افزار استفاده شده به منظور دریافت نامه های الکترونیکی انجام و در صورت وجود ویژگی فوق ، آن را غیرفعال نمائید .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد