برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

تفاوت اینترنت و وب

چه تفاوتى میان اینترنت و وب جهان گستر وجود دارد؟ چه مواقعی باید قبل از URL از www استفاده کنیم؟بسیارى از مردم مفاهیم اینترنت و وب جهان گستر (world wide web) را یکسان یا به جاى هم به کار میبرند. اینجا توضیح میدهم که چرا این کار اشتباه است.
خوب، اینترنت یک داﻻن تو در تو است از تلفن‏ها، خطوط کابلى، ماهواره‏ها، سیم‏هاى شبکه و کامپیوترهاى به هم پیوسته که در سر تا سر جهان پراکنده شده‏اند. وب به نامى گفته میشود که به هر چیز (thing) در اینترنت تعلق گرفته است. ما میتوانیم با استفاده از Uniform Resource Locator یا URL به آن چیز دسترسى داشته باشیم. این روش آدرس‏دهى (مثل www.popsci.com) در دهه ٦٠ اینترنت را تبدیل به شاهراه اطلاعاتى کرد. به خصوص اینکه باعث حذف اعلان‏ها و فرمان‏هایى شد که سابقاً کاربران مجبور بودند تا براى رسیدن به اطلاعات تایپ کنند. بخش اعظمى از محتویاتى که شما از طریق URL به دست می آورید، فایلهایى هستند که با یک کد خاص موسوم به HyperText Makup Language یا به اختصار HTML نوشته شده‏اند. ما فایلهاى HTML را به عنوان صفحات وب میشناسیم.
حالتـهاى زیادى پیش مـی آید که به جـاى وب از اینترنت استفاده مىکنیم : مثل وقتى که یک e-mail میفرستیم؛ یک MP3 را به وسیله یک برنامه انتقال مستقیم (peer-to-peer) مشابه Limewire دریافت میکنیم؛ یا یک پیام فورى را توسط برنامه‏اى مانند ICQ ارسال میکنیم. و نیز برخى از آدرسهاى وب که با ".www" شروع نمیشوند.
به خاطر هوشمندى که در مرورگرها و اغلب وب‏سرورها قرار داده شده است، معموﻻً نیازى به وارد کردن ".www" قبل از یک آدرس وب وجود ندارد. وقتى یک URL را وارد میکنید، مرورگر یک درخواست به یک سرور براى پیداکردن سایت میفرستد. سرور اغلب سایت را حتى بدون پیشوند (به عنوان مثال google.com) تشخیص میدهد. اما اگر نتوانست، خود مرورگر پیشوند را اضافه میکند و دوباره آن را ارائه میکند؛ یا به امید پیدا کردن یک مورد منطبق، آن را از سرورهاى بزرگتر و بزرگتر طلب (ping) مىکند. حتى اگر شما www را وارد نکرده باشید هنگام برقرارى ارتباط در مرورگر شما نمایش داده مىشود. اما باید کمى هم مراقب باشید، به هر حال بعضى از سرورها کمى غیر عادى هستند و توانایی تصحیح URL ها را ندارند؛ بنابراین اگر www را ننوشته باشید ممکن است سایتتان را پیدا نکنید.
یان یاکوبس از کنسرسیوم وب جهان گستر واقع در MIT مى گوید « در جهان ایده‏آل، URL ها نه دیده می شوند و نه شنیده ». در حال حاضر کاربران، سایتها را به وسیله موتورهاى جستجویى چون Google پیدا میکنند و براى رسیدن به هر چیزى روى لینک‏ها کلیک می کنند. کنسرسیوم در جستجوى راهبردهاى جهانى براى تغییر معمارى وب است تا گردش در آن را آسانتر کند؛ به خصوص براى افرادى که دچار نوعى معلولیت جسمى نیز هستند.

نظرات 1 + ارسال نظر
رحیم پنج‌شنبه 28 دی‌ماه سال 1385 ساعت 23:50

سلام دوست عزیز
من در مورد snmp و پیاده سازی آن کار می کنم یک طرح دانشجویی است اگر شما مطالب و یا احیانا مقاله ای در این مورد دارید( مخصو صا به زبان فارسی به دلیل کمبود وقت) لطفا مرا در جریان بگذارید.
با تشکر.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد