برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

شروع کد نویسی ( درس ششم )

امروز در مورد شکل کلی ساختار برنامه های PHP و روش استفاده از PHP در میان HTML صحبت میکنیم و همچنین یک برنامه ساده برای شروع کار رو یاد می گیریم!!!

برای شروع به آموختن هر زبان برنامه نویسی شما احتیاج به این خواهید داشت که با قواعد دستوری ( syntax ) آن زبان آشنا شوید و این همان چیزی است که در این درس به آن می پردازیم.

دستورات پایه
برای ایجاد اولین صفحه PHP شما دقیقا همان کاری را خواهید کرد که برای ایجاد اولین صفحه HTML احتمالا انجام داده اید.
دو تفاوت اساسی بین یک متن HTML استاندارد و یک متن PHP وجود دارد.
1- اسکریپتهای PHP باید در یک فایل با پسوند .قرار بگیرند php ( مانند index.php)
2- همچنین برای جدا کردن کدهای PHP از کدهای HTML باید کدهای PHP در بین برچسبهای و <؟ قرار گیرند.

تا کنون دو نکته از شکل دستوری PHP رو یاد گرفتید حالا باهم روند ایجاد یک صفحه نمونه یا بهتر بگم اولین برنامه PHP خود را دنبال می کنیم.

ابتدا یک ویراشگر متن مانند Notepad و یا هر برنامه ای که می پسندید را باز کنید.
توضیح : شما می توانید از هر ویرایشگر متنی برای نوشتن دستورات PHP استفاده کنید و همچنین می توانید از نرم افزار هایی که مخصوص برنامه نویسان وب می باشد استفاده کنید مانند Home Site و Macromedia Dreamweaver و Microsoft FrontPage و ...

از منوی فایل گزینه NEW را برای ایجاد یک سند جدید انتخاب کنید.
حال عبارتهای زیر را TYPE کنید.

?>
ساختار بالا ساده ترین ساختار برای یک سند HTML که از برچسب های PHP استفاده می کند می باشد.
تمام اسکریپتهای PHP باید در بین برچسبهای مخصوص آن قرار داده شوند تا به عنوان کدهای PHP در نظر گرفته شوند. در حالیکه تمام کدهای خارج این دو برچسب معمولا به صورت کدهای HTML استاندارد به مرورگر کاربر منتقل می شوند.
حال با استفاده از منوی فایل گرینه Save As را انتخاب کنید و نام فایل را frist.php قرار دهید و در مسیر root اصلی کامپیوتر خود قرار دهید.هم اکنون شما موفق به ایجاد اولین اسکریپت PHP خود شدید و زمان آن رسیده است که حقیقتا عملی را با استفاده از اسکریپت خود انجام دهید.
در این تمرین ما از تابع phpinfo() استفاده می کنیم تا اطلاعاتی مخصوص نصب PHP در سرویس دهنده را به مرورگر ارسال می کند.برای اضافه کردن تابع phpinfo() به اسکریپت خود فایل frist.php را در ویرایشگر متن خود باز کنید.سپس در بین دو برچسب () یک خط جدید ایجاد کنید و عبارت phpinfo(); را تایپ کنید حال اسکریپت خود را ذخیره کنید و آن را با استفاده از مرورگر اجرا کنید.

توضیح : کلیه دستورات PHP به علامت سیمی کالون (;) ختم می شود عدم گذاشتن این علامت باعث خطا در اجرای روند برنامه می شود و یکی از خطا های معمول در برنامه های PHP می باشد.

با اجرای اسکریپت خود در مرورگر این صفحه را خواهید دید که در آن اطلاعات مربوط به نصب و پشتیبانی PHP قرار دارد.

چند نکته :
1- قرار ندادن علامت ; یکی از اشتباهات رایج در PHP می باشد.

2- از آنجایی که انتهای هر دستور با یک علامت ; مشخص می شود شما می توانید چندین دستور را پشت سرهم در یک خط تایپ کنید و در انتهای هر دستور یک علامت ; قرار دهید هر چند که این کار رو پیشنهاد نمی کنم.

3- هر دستور در PHP یک کد قابل اجرا محسوب میشه! به عبارت دیگه یک مدل PHP بعد از هر دستور ( مانند print() و یا phpinfo() ) یک فرمان را اجرا می کند در مقابل ساختارهایی مانند خطوط توضیح ( Comment Line) برچسبهای PHP ( php Tag) و یا ساختارهای کنترلی ( شرطها حلقه ها و غیره ) یک دستور محسوب نمی شوند بنابراین به یک ; نیز ختم نمی شوند .

در درس بعدی چند مثال ساده دیگه به همراه چاپ یک پیغام در مرورگر و همچنین فرستادن کد های HTML به مرورگر از طریق PHP و همچنین افزودن توضیحات به اسکریپت صحبت خواهیم کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد