برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

چند ویژگی شبکه های بیسیم

شبکه های بیسیم دارای نیازمندیها و مشکلات امنیتی ویژه ای هستند. این مشکلات ناشی از ماهیت و خواص شبکه های بیسیم است که در بررسی هر راه حل امنیتی باید به آنها توجه نمود:

الف: فقدان زیرساخت (Infrastructureless) : در شبکه های بیسیم ساختارهای متمرکز و مجتمع مثل سرورها، روترها و ... لزوماً موجود نیستند (مثلاً در شبکه های Ad hoc)، به همین خاطر راه حلهای امنیتی آنها هم معمولاً غیر متمرکز، توزیع شده و مبتنی بر همکاری همه نودهای شبکه است.

ب: استفاده از لینک بیسیم: در شبکه بیسیم، خطوط دفاعی معمول در شبکه های wired (مثلاً فایروال به عنوان خط مقدم دفاع) وجود ندارد. نفوذگر از تمام جهت ها و بدون نیاز به دسترسی فیزیکی به لینک، می­تواند هر نودی را هدف قرار دهد.

ج: Multi hop بودن: در اغلب پروتکلهای مسیریابی بیسیم، خود نودها نقش روتر را ایفا می­کنند (به خصوص در شبکه های Ad hoc)، و بسته ها دارای چند hop مختلف هستند. طبیعتاً به هر نودی نمی­توان اعتماد داشت آن هم برای وظیفه ای همچون مسیریابی!

د: خودمختاری نودها در تغییر مکان: نودهای سیار در شبکه بیسیم به دلیل تغییر محل به خصوص در شبکه های بزرگ به سختی قابل ردیابی هستند.

از دیگر ویژگیهای طبیعی شبکه بیسیم که منبع مشکلات امنیتی آن است می­توان به فقدان توپولوژی ثابت و محدودیتهای منابعی مثل Power ، CPU و حافظه اشاره کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد