برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

راهنمای ارسال سایت به دایرکتوری باز(Search engines

اولین قدم برای بالا بردن رتبه یک سایت در موتورهای جستجو ثبت سایت در دایرکتوری باز است. موتورهای جستجو خصوصا گوگل به سایتهای ثبت شده در دایرکتوری باز اهمیت می دهند.

لیست شدن در دایرکتوری باز (Open directory) خیلی مهم است زیرا گوگل به سایتهایی که در دایرکتوری باز لیست شده اند خیلی اهمیت می دهد. قبل از ارسال نگاهی به کل سایت بیندازید تا مطمئین شوید هیچ گرافیک (عکس) گم شده  ، پیوند خراب (به هیچ صفحه ای اشاره نمی کند) و علامت در دست ساخت وجود ندارد. غلت املایی و گرامری متنها را بررسی کنید. بعلاوه سایت شما باید محتوای بکر داشته باشد. اگر فقط پیوند به سایتهای دیگر باشد یا از محتوای سایر سایتها (affiliate) استفاده کنید با مشکل مواجه می شوید ، دایرکتوری باز این سایتها را نگه نمی دارد. انتخاب عنوان و توصیف

در ابتدا دو کلمه کلیدی مهم را (بر پایه ی محبوبیت کلمه) برای سایت انتخاب کنید. دو کلمه که با استفاده از آن جستجوگران به سایت شما می رسند. شما انتخاب زیادی برای عنوان سایت ندارید دایرکتوری باز اصرار می ورزد که عنوان سایت باید اسم رسمی سایت باشد ، هیچ راه دیگری نیست. توصیف باید یک جمله باشد که موضوع سایت را برساند. همچنین حاوی دو کلمه کلیدی که انتخاب کرده اید و تا آنجایی که ممکن است این کلمات در ابتدای توصیف باشند. اما توصیف شما نباید فقط کلمه کلیدی باشد توصیف باید یک جمله کامل با گرامر درست باشد. به یاد داشته باشید زمانی که توصیف صفحه را می نویسید تا آنجا که می توانید کار ویرستارها را ساده کنید. شما نباید بگذارید ویرستارها احساس کنند که متن شما به هر طریقی نیاز به ویرایش دارد. زمانی که ویرستارها شروع به ویرایش می کنند شما با خطر حذف شدن کلمات کلیدی که انتخاب کرده اید مواجه می شوید. این قوانید را برای ساختن توصیف به خاطر بسپارید :

مطمئین باشید که توصیف سایت به بازدید کنندگان می گوید که سایت درباره ی چه موضوعی است جملاتی مثل "از سایت ما دیدن کنید" یا "به سایت من خوش آمدید" به بازدید کنندگان نمی گویند که سایت شما چکار می کند.

از علامت تعجب دوری کنید. همچنین از جمله هایی با تمام حروف بزرگ استفاده نکنید ، فقط حرف اول کلمه می تواند بزرگ باشد آنهم نه همه ی کلمات فقط اولین کلمه یا اسم ها.

متن توصیف را سوم شخص بنویسید . نگویید ما ارائه می دهیم بگویید ارائه ی

توصیف سایت را به 15 کلمه محدود کنید. اگر خوش شانس باشید ممکن است توصیف بیشتر از 15 کلمه قبول شود اما توصیفهای طولانی تر احتمال بیشتری دارند که ویرایش شوند.

بررسی غلت املایی و گرامری را فراموش نکنید.

انتخاب طبقه

به دایرکتوری باز بروید و با دو کلمه کلیدی که انتخاب کرده اید جستجو کنید. آیا طبقه (Category) خاصی در قسمت طبقه ها نمایان می شود؟ به آن طبقه بروید و بررسی کنید که آیا سایتهای آن طبقه شبیه سایت شما هستند. همچنین توصیف آن طبقه را بخوانید تا بفهمید آیا آن طبقه مناسب است. اگر چند طبقه نمایان شد به همه آنها سر بزنید و مناسب ترین را انتخاب کنید.  برای بعضی از کلمات هیچ طبقه ای نمایان نمی شود در این حالت بررسی کنید بیشتر سایتهای لیست شده به کدام طبقه تعلق دارند ، آن طبقه  را انتخاب کنید. زمانی که طبقه مناسب را پیدا کردید روی add URL کلیک کنید و فرم آن را پر کنید. با وجود این که میل اختیاری است توصیه می کنم آن را وارد کنید. تا در صورتی که سایت شما رد شد ویرستارها بتوانند با شما تماس بگیرند.اگر سایت قبول نشد

بعد از ارسال سایت ، به طبقه ای که آن را ارسال کرده اید سر بزنید تا ببینید چه موقع لیست می شود. اگر سایت در آن طبقه نبود با نام حوزه جستجو کنید تا مطمئین شوید در طبقه دیگری لیست نشده. لیست شدن سایتها معمولا دو تا سه هفته زمان می برد. اگر سایت شما بعد از سه هفته لیست نشد ، دوباره آن را به همان طبقه ارسال کنید و تا سه هفته دیگر منتظر شوید. اگر باز هم سایت شما لیست نشد ، به سایت خود نگاه کنید تا مطمئین شوید هیچ عکس گم شده ، پیوند خراب یا علامت در دست ساخت وجود ندارد به غلت املایی و گرامری توجه کنید. همچنین سایت باید محتوای خوبی ارائه کند. اگر متقاعد شدید که سایت شما واجد شرایت برای دایرکتوری باز است. سایت شما به خاطر یکی از این دلایل لیست نشده :

ویرستار این طبقه فعال نیست و سایتها را باز بینی نمی کند.

ویرستار طبقه رقیب شما است و نمی خواهد شما لیست شوید.

در این حالت برای برای ویرستار میل بفرستید. برای فرستادن میل روی اسم ویرستار در پایین صفحه کلیک کنید. اگر آن طبقه ویرستار ندارد به طبقه ی بالا بروید . روی "Send to editorname" کلیک کنید و یک پیام مودبانه برای ویرستار بفرستید. بگویید که سعی می کنید یک سایت را به دایرکتوری باز ارسال کنید اما موفق نمی شوید. جزئیات ارسال را بگویید ( طبقه ای که انتخاب کرده اید ، URL ، عنوان و توصیف) و سوال کنید اشتباه شما کجا است. اگر بعد از دو هفته هیچ پاسخی دریافت نکردید یک طبقه مناسب دیگر انتخاب کنید و از همان روش قبلی برای ارسال استفاده کنید.

لیست شدن مجدد

ممکن است بخواهید سایت خود را بیش از یک بار لیست کنید. برای این کار دو کلمه کلیدی که با کلمات قبلی متفاوتند انتخاب کنید. یک طبقه دیگر که مناسب سایت شما است اتخاب کنید و سایت خود را با توصیف جدید که حاوی کلمات کلیدی است ارسال کنید. اگر خوش شانس باشید ممکن است در طبقه جدید لیست شوید. مخصوصا اگر ویرستار این طبقه با طبقه ای که سایت شما هم اکنون در آن لیست شده متفاوت باشد. اگر طبقه دومی که انتخاب کرده اید یک طبقه ناحیه ای باشد شانس شما بیشتر می شود. به همین شکل اگر در یک شاخه ناحیه ای لیست شده اید می توانید در یکی از شاخه های اصلی لیست شوید به شرط این که خدمات و محصولات شما محدود به یک ناحیه خاص نشود. با ارسال یکی از صفحات داخلی باز هم شانس شما بیشتر می شود. ارسال صفحات داخلی این مزیت را دارد که دیگر نیاری نیست عنوان ، اسم رسمی سایت باشد در نتیجه می توانید کلمات کلیدی را در عنوان قرار دهید. قبل از ارسال صفحات داخلی عنوان صفحه را (که در بالای پنجره کاوشگر نشان داده می شود ، تگ Title) به آنچه که به دایرکتوری باز ارسال می کنید تغییر دهید. این کار شانس قبول سایت را توسط ویرستاران افزایش می دهد.

فراموش نکنید صفحات داخلی باید یگانه داشته مناسب آن شاخه باشند. صفحات راه رو را ارسال نکنید. همچنین صفحات را بیش از اندازه ارسال نکنید ، این کار خرابکاری در نظر گرفته می شود

 

اطلاعات در زمینه Unicode

یونی‌کد به همه‌ی نویسه‌ها اعداد یکتایی اختصاص می‌دهد،

مستقل از محیط،

مستقل از برنامه،

مستقل از زبان.

اصولاً، کامپیوترها فقط با اعداد سروکار دارند. آن‌ها حروف و نویسه‌های دیگر را با تخصیص یک عدد به هر یک، نگه‌داری می‌کنند. تا قبل از اختراع یونی‌کد، صدها سیستم کُدگذاری مختلف برای تخصیص این اعداد وجود داشت. نویسه‌های هیچ کُدگذاری‌ای به‌تنهایی کافی نبود: مثلاً اتحادیه‌ی اروپا به چندین کُدگذاری مختلف برای پوشاندن همه‌ی زبان‌هایش نیاز داشت. حتی برای زبانی مثل انگلیسی نیز هیچ کُدگذاری‌ای به‌تنهایی برای همه‌ی حروف، علائم نقطه‌گذاری، و نمادهای فنی متداول کافی نبود.

این سیستم‌ها با هم تعارض نیز داشتند. یعنی، دو کُدگذاری ممکن بود از اعداد یکسان برای دو نویسه‌ی مختلف، یا از اعداد مختلف برای نویسه‌های یکسان استفاده کنند. کامپیوترها (بالاخص خادم‌های شبکه) از کُدگذاری‌های مختلف و متعددی پشتیبانی می‌کردند؛ با وجود این، هرگاه داده‌ها از کُدگذاری‌ها یا محیط‌های مختلف عبور می‌کردند، در معرض خطر تحریف قرار می‌گرفتند.

یونی‌کد این شرایط را تغییر می‌دهد!

یونی‌کد به همه‌ی نویسه‌ها اعداد یکتایی اختصاص می‌دهد، مستقل از محیط، مستقل از برنامه، و مستقل از زبان. استاندارد یونی‌کد را پیشتازان صنعت کامپیوتر، شرکت‌هایی چون آرکل، آی‌بی‌ام، اَپل، جاست‌سیستم، سان، سای‌بیْس، مایکروسافت، هیولت پاکارد، یونی‌سیس، SAP و بسیاری دیگر، پذیرفته‌اند. استانداردهایی چون XML، جاوا، اکماسْکریپت (جاواسْکریپت)، LDAP‏،‏ CORBA 3.0‏،‏ WML‏،‏ و غیره، یونی‌کد را ملزم می‌دانند، و روش رسمی پیاده‌سازی استاندارد ISO/IEC 10646 نیز یونی‌کد است. یونی‌کد در بسیاری از سیستم‌عامل‌ها، همه‌ی مرورگرهای اخیر، و بسیاری از محصولات دیگر پشتیبانی می‌شود. پیدایش استاندارد یونی‌کد، و در دسترس بودن ابزارهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، از چشمگیرترین روندها در فن‌آوری‌های اخیر جهانی‌سازی نرم‌افزارها بوده است.

گنجاندن یونی‌کد در سکّوهای وب و برنامه‌های کاربردی خادم‌ـمخدومی یا چندلایه‌ای، می‌تواند در مقایسه با استفاده از مجموعه‌نویسه‌های قدیمی، باعث کاهش قابل ملاحظه‌ی هزینه‌ها شود. یونی‌کد این امکان را فراهم می‌کند که محصولات نرم‌افزاری یا سکوهای وب منفرد بتوانند بدون نیاز به طراحی مجدد، در محیط‌ها، زبان‌ها، و کشورهای متعدد کار کنند. یونی‌کد به داده‌ها امکان می‌دهد که بدون تحریف از سیستم‌های مختلف عبور داده شوند.

درباره‌ی کنسرسیوم یونی‌کد

کنسرسیوم یونی‌کد سازمان غیرانتفاعی‌ای است که برای طراحی، گسترش و ترویج استفاده از استاندارد یونی‌کد تأسیس شده است، استانداردی که شیوه‌ی ارائه‌ی متون را در محصولات نرم‌افزاری و استانداردهای امروزی مشخص می‌کند. اعضای کنسرسیوم طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در صنعت پردازش اطلاعات را در بر می‌گیرند. کنسرسیوم صرفاً از طریق حق عضویت اعضا پشتیبانی مالی می‌شود. عضویت در کنسرسیوم برای سازمان‌ها و افراد هر جای دنیا که استاندارد یونی‌کد را پشتیبانی کنند و بخواهند در گسترش و تحقق آن کمک کنند، آزاد است.


تبدیل کردن عکس به TXT

از طریق این سایت میتوانید عکس های دلخواه خود را به TXT تبدیل کنید.

 

امروز یه سایت پیدا کردم که کار جالبی رو به صورت انلاین انجام میده به این صورت که یک عکس شما بهش میدین و در عرض چند ثانیه تبدیل به TEXT میکنه قبلا دیده بودم که بعضی از سایت های تصویر رو که میدادیم به صورت ASCII برامون در می اوردن ولی این خیلی بهتر چون رنگ بندی عکس رو هم تو متن میزاره البته به شرطی که حالت Grayscale رو انتخاب نکنید (حجمشم خوب از ASCII خیلی بیشتره) برای رفتن به صفحه تبدیل کننده هم از ادرس زیر استفاده کنید:

 

 http://www.text-image.com/convert 


فهرست تمامی میانبرهای مرورگر IE

برای دوستانی که در مرورگر IE زیاد کار میکنند تمامی کلید های میانبر را لیست و برای هریک توضیحات لازم را داده ام امیدوارم برای این دوستان مفید باشد. خوانده این مقاله رو به همه دوستان توصیه میکنم.

F1 : نمایش راهنمای مرورگر. در زمانی که پنجره ای باز باشد راهنمای مربوط به همان عنصر را نمایش میدهد.

F11 : جابجایی بین حالت تمام صفحه در مرورگر و پنجره در ابعاد عادی

TAB : حرکت بسمت جلو در بین عناصر صفحه وب و نوار آدرس و نوار لینک.

SHIFT+TAB : حرکت بسمت عقب در بین عناصر صفحه وب و نوار آدرس و نوار لینک.

ALT+HOME : رفتن به صفحه خانگی

ALT+RIGHT ARROW : رفتن به صفحه بعدی

ALT+LEFT ARROW : رفتن به صفحه قبلی

BACKSPACE : رفتن به صفحه قبلی

SHIFT+F10 : نمایش منوی آبشاری و میان بر برای یک لینک

CTRL+TAB : انتقال بین فریم ها بسمت جلو

F6 : انتقال بین فریم ها بسمت جلو

SHIFT+CTRL+TAB : انتقال بین فریم ها بسمت عقب

UP ARROW : حرکت صفحه بسمت ابتدای سند

DOWN ARROW : حرکت صفحه بسمت انتهای سند

PAGE UP : حرکت به سمت ابتدای صفحه با انجام پرشی بزرگ تر ( نسبت به UP ARROW)

PAGE DOWN : حرکت به سمت انتهای صفحه با انجام پرشی بزرگ تر ( نسبت به DOWN ARROW)

HOME : انتقال صفحه به ابتدای سند

END : انتقال صفحه به انتهای سند

CTRL+F : نمایش پنجره جستجو برای صفحع جاری

F5 : تازه سازی (Refresh) نمودن صفحه در صورتی که نیازی به این کار باشد( تاریخ صفحه که بصورت محلی بروی سیستم شما ذخیره شده است با تاریخ صفحه در وب متفاوت باشد)

CTRL+R : تازه سازی (Refresh) نمودن صفحه در صورتی که نیازی به این کار باشد( تاریخ صفحه که بصورت محلی بروی سیستم شما ذخیره شده است با تاریخ صفحه در وب متفاوت باشد)

CTRL+F5 : تازه سازی (Refresh) نمودن صفحه ( تاریخ صفحه که بصورت محلی بروی سیستم شما ذخیره شده است با تاریخ صفحه در وب یکسان باشد) مناسب برای صفحاتی که توسط ISPها cache می شوند.

ESC : متوقف نمودن عملیات دانلود در صفحه

CTRL+O : باز نمودن یک مکان (آدرس اینترنتی) دیگر

CTRL+L : باز نمودن یک مکان (آدرس اینترنتی) دیگر

CTRL+N : باز نمودن یک صفحه مرورگر دیگر

CTRL+W : بستن صفحه مرورگر جاری

CTRL+S : ذخیره نمودن صفحه جاری

CTRL+P : چاپ صفحه جاری

ENTER : فعال سازی لینک انتخاب شده

CTRL+E : باز نمودن جستجو در نوار مرورگر

CTRL+I : باز نمودن علایق(Favorites) در نوار مرورگر

CTRL+H : باز نمودن سابقه (History) در نوار مرورگر

ALT+D : قرار دادن متن انتخاب شده در نوار آدرس

F4 : نمایش نوار آدرس سوابق

CTRL+LEFT ARROW : در صورتی که این کلید را در نوار آدرس فشار دهید مکان نما به شکست بعدی سمت چپ ( محلی که کاراکتر / قرار دارد ) منتقل می گردد.

CTRL+RIGHT ARROW : در صورتی که این کلید را در نوار آدرس فشار دهید مکان نما به شکست بعدی سمت راست ( محلی که کاراکتر / قرار دارد ) منتقل می گردد.

CTRL+ENTER : در نوار آدرس با زدن این کلید رشته www. به اول متنی که در آدرس باز نوشته اید اضافه می گردد. همچنین رشته .com را به انتهای این رشته اضافه مینماید. مثال : Google è www.google.com

UP ARROW : در صورتی که خاصیت Auto Complete فعال باشد. در لیست مزبور به سمت بالا حرکت می کند.
DOWN ARROW : در صورتی که خاصیت Auto Complete فعال باشد. در لیست مزبور به سمت پایین حرکت می کند.
CTRL+D : صفحه جاری را به فهرست علایق (favorites) اضافه میکند.

CTRL+B : نمایش پنجره سازمان دهی علایق (favorites)

ALT+UP ARROW : بالا رفتن در لسیت در پنجره سازمان دهی علایق (favorites)

ARROW ALT+DOWN : پایین رفتن در لسیت در پنجره سازمان دهی علایق (favorites)

CTRL+X : حذف ( درصورت امکان) و انتقال کپی عنصر انتخاب شده به حافظه

CTRL+C : کپی عنصر انتخاب شده به حافظه

CTRL+V : اضافه نمودن عنصر درون حفافظه در مکان فعلی

CTRL+A : انتخاب تمام عناصر

ترفندی برای جستجو در گوگل

چند راه حل مفید در جستجوگر گوگل...

ترفندهایی برای جستجو در گوگل
اگر می خواهید مطلبی را صرفا در یک سایت خاص جستجو کنید در محل مربوط در گوگل به این شکل بنویسید:site:www.isfahan4u.com "computer".
در این حالت گوگل برای شما سایت اصفهان را به دنبال واژه "computer " جستجو می کند(البته اگر computer را به فارسی بنویسید!) و نتایج را نمایش می دهد
.
اگر بخواهید یک واژه را فقط در سایتهایی که پسوند org داشته باشد جستجو کنید اینگونه بنویسید:" computer " site:org که در این صورت گوگل تمام سایتهای دارای پسوند org را برای واژه computer جستجو می کند
.
و نیز اگر بخواهید گوگل برای شما به دنبال فایلی با پسوندی خاص بگردد تایپ کنید:"swish" filetype:exe


شبکه: protocol

پروتکل VSAT
پروتکل باند پهن اینترنت از طریق ماهواره
یک فرستنده/ گیرنده ماهواره می‌‌تواند تا 60مگابیت برثانیه (Mbot/s) داده راحمل نموده و با گذشت زمان امکان تغییر محدوده اتصال تک‌‌داده‌‌ای را از چند کیلوبایت برثانیه تا چندین مگابیت برثانیه بدست می‌‌دهد. علاوه براین همان فرستنده/ گیرنده ماهواره می‌‌تواند تدریجی یا همزمان برای انتقال یک یا چند داده تصویر و صدا مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین ماهواره‌‌ها در ستون فقرات شبکه اینترنت مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. قابلیت ماهواره‌‌ها در حمل مخابره‌‌های پشت سرهم از طریق یک مسیر بر مشکلات شبکه چندمسیری از جمله بسته‌‌های اطلاعاتی ازدست رفته به علت فشردگی واقعی در تقاطع‌‌های شبکه غلبه نموده است به منظور پشتیبانی ازتقاضای عرض باند پیش‌‌بینی شده نسل بعدی سیستمهای ماهواره‌‌ای باند پهن (NG) از پردازش Onboard استفاده می‌‌نمایند. پروتکل‌‌های حالت انتقال غیرهمزمان (ATM) یا پروتکلهای شبه ATM احتمالاً تکنولوژیهای بکار رفته خواهند بود. این نوع پردازش onoboard شامل دمدوله (تفکیک) و یکی کردن سیگنال دریافت می‌‌باشد. دراین فرایند سری‌‌سازی و رمزگشایی، پردازش اطلاعات اول و میسریابی داده جهت‌‌گیری آنتن، بافر کردن (استفاده از منطقه‌‌ای در حافظه برای نگهداری داده‌‌ای که منتظر منتقل شدن می‌‌باشد) چند گذردهی و انتقال مجدد داده ضمن ارسال آن از ماهواره ارتباطی به ایستگاه زمین یا در اتصالات بین ماهواره‌‌ای انجام می‌‌گیرد. ...



بهرحال اب وجود ماهواره‌‌های NG، امید به لایه پروتکل اینترنت شبه ATM ونیودهمکاری جهانی هنوز هم مواردی وجود دارند که رفع آنها مشکل بنظر می‌‌رسند
پروتکل های دروازه داخلی (IGP)
روترهای هر سیستم خودگردان یک پروتکل دروازة داخلی IGP) ) استفاده می نمایند تا اطلاعات روتینگ را رد و بدل کنند . IGP های منفردی دردسترس هستند و هر سیستم خودگردان آزاد است که IGP خود را انتخاب کنند معمولاً نصب و راه اندازی IGP ساده است اگرچه IGP ممکن است اندازه و پیچیدگی یک سیستم خودگردان را محدود کند .
پروتکل های دروازه خارجی (EGP)
یک روتر از یک سیستم خودگردان یک پروتکل دروازة خارجی را برای مبادلة اطلاعات مسیریابی با روتر گروه خودگردان دیگر استفاده می کند . نصب و راه اندازی EGP ها معمولاً مشکل تر از IGP ها است با این حال EGP سربار کمتری دارند و انعطاف پذیرترند ( ترافیک کمتری ایجاد می کنند ) . برای جلوگیری از ازدیاد ترافیک ، اطلاعات مسیریابی یک سیستم خودگردان قبل از ارسال به سیستم خودگردان دیگر توسط EGP خلاصه می شود و مهم تر اینکه یک EGP سیاست های محدودسازی لازم را فراهم می کند تا به مدیر سیستم امکان دهد اطلاعاتی را که می تواند به خارج از سازمان فرستاده شود دقیقاً مشخص نماید
پروتکل دروازه مرزی (BGP)
این پروتکل سه روایت دارد . استاندارد فعلی روایت چهار است و اغلب کلمة اختصاری BGP-4 برای آن استفاده می شود .
مشخصات BGP به شرح زیر است :
- مسیریابی در سیستم های خودگردان: BGP اطلاعات مسیریابی را در سطح سیستم خودگردان فراهم میکند به این معنی که همه مسیرها به عنوان مسیر عبوری از سیستم های خودگردان داده شده اند .
- پیش بینی سیاست ها: BGP به فرستنده و گیرنده اجازه می دهد سیاست های خود را اعمال نمایند . خصوصاً هر مدیر می تواند BGP را پیکربندی نماید تا مسیرهایی را که BGP به خارج اعلام می نماید محدود کند .
- تسهیلات برای مسیریابی گذار : BGP سیستم های خودگردان را به دو طبقه تقسیم بندی می کند . سیستم های گذار که با عبور ترافیک به سیستم های خودگردان دیگر مؤافقت می نمایند. و سیستم های غیرگذار که با این کار مؤافقت نمی کنند . به طور مشابه ترافیک درحال عبور نیز در راه خود به سیستم خودگردان دیگر به عنوان ترافیک گذار طبقه بندی می شود . BGP به یک سازمان امکان می دهد خودش را در سیستم های غیرگذار قرار دهد و حتی اگر چند خانه ای باشد بازهم این امکان منتفی نمی باشد
- انتقال قابل اعتماد BGP از TCP برای همه ارتباط ها استفاده می کند یعنی یک برنامه BGP روی یک روتر در یک سیستم خودگردان یک اتصال TCP به یک برنامه BGP روی مسیریابی در سیستم خودگردان دیگر برقرار می کند و سپس داده ها را برروی اتصال می فرستد TCP اطمینان می دهد که داده هائی که می رسند مرتب بوده و داده ای گم نشده است . BGP در اینترنت جهانی اهمیت ویژه ای دارد زیرا همة ISP های بزرگ از BGP برای تبادل اطلاعات مسیریابی بهره می برند . به علاوه برای اطلاعات مسیریابی یک پایگاه داده مرکزی موجود است که اطمینان می دهد که مسیریابی سازگار باقی می ماند . این روش که سیستم داوری مسیریابی نامیده می شود ، یک پایگاه داده توزیع شده از همه مقصدهای ممکن در اینترنت جهانی و ISPمرتبط با هر مقصد ایجاد می کند . هرکپی از پایکاه داده روی یک کارگزار مسیر جداگانه در اینترنت جهانی اجرا می شود ، بیشتر ISP ها از BGP استفاده می کنند تا با یکی از کارگزاران مسیر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مسیریابی را که ارزابی شده است بدست آورد.

پروتکل اطلاعات مسیریابی (RIP)
باید در داخل یک سیستم خودگردان پروتکل دروازه داخلی (IGP) مناسب وجود داشته باشد . دونوع پروتکل از این نوع را می خواهیم بررسی کنیم : RIP , OSPF
پروتکل RIP
از اولین پروتکل های مسیریابی بود که با IP استفاده شد و توسط برنامه Routed پیاده سازی شد و با بیشترین سیستم ها Unix همراه است . مشخصات RIP به شرح زیر است :
- مسیریابی در داخل یک سیستم خودگردان
- معیار تعداد پرش ها : RIP فاصله را در شبکه برحسب تعداد پرش اندازه می گیرد به طوری که شبکه بین مبدأ و مقصد به عنوان یک پرش واحد شمرده می شود .
- انتقال غیر قابل اطمینان : RIP از UTP برای انتقال پیامها استفاده می کند .
- تحویل با پخش همگانی یا پخش چندگانه
- پشتیبانی از انتشار مسیر پیش فرض :
علاوه بر تعیین مقصدها به صورت واضح RIP به یک روتر امکان می دهد اعلام مسیر پیش فرض نماید بنابراین یک سازمان می تواند از RIP به منظور نصب یک مسیر پیش فرض استفاده کند به طوری که مسیرهای پیش فرض ترافیک را به ISP آن سازمان هدایت نماید
پروتکل TCP/IP
پروتکلهای TCP/IP فرآیند ارتباطی شبکه را تعریف می کنند و از آن مهم تر شکل یک داده را تعیین کرده و اطلاعاتی که باید این واحد دارا باشد تا توسط کامپیوتر دریافت کننده به درستی تعبیر شود را مشخص می کنند.TCP/IP به همراه پروتکل هایش سیستم کاملی را شکل می دهد که چگونگی پردازش داده ، انتقال و دریافت آن در یک شبکة TCP/IP را بیان می دارد. سیستمی از پروتکل های مرتبط نظیر پروتکل های TCP/IP مجموعه پروتکل نامیده می شود.
پروتکل X.25
استاندارد X.25
X.25 و مدل OSI
مدل OSI(Open System Interconnect) معروف ترین و معتبر ترین استاندارد شبکه های کامپیوتری است . این استاندارد در اواخر دهه 70 توسط سازمان بین المللی ISO و CCITT برای سطوح مختلف ازتباط بین کامپیوتر ها ایجاد گردید و در سال 1984 این مدل به نام مدل OSI معرفی شد .
این مدل یک چهارچوب و طبقه بندی کلی برای ارتباط را ارائه می دهد و به جزئیات چگونگی ارتباط نمی پردازد. در این مدل تمامی فرآیند های پیچیده برای یرقراری ارتباط ، انتقال اطلاعات بدون خطا ومدیریت شبکه به 7 قسمت کلی تقسیم شده است و هر قسمت توسط یک لایه از این مدل انجام می گیرد.
پروتکل ISDN
شبکه ای رادر نظر بیاوریدکه با وجود آن رصداوسایر داده هادر محیط خانگی به طورهمزمان دردسترس قرارمی گیرند.یک رایانه مرکزی به اداره زنگ های تلفن،میزان حرارت وروشنائی دراتاق به اتاق خانه و...می پردازد.از دیگرسوی ،خود این رایانه ازراه دور وازطریق شبکه موجود تحت کنترل است.سایر خدمات نیزز ازطریق شبکه ارائه می شوند،برای نمونه دریافت برنامه های تلویزیونی ودسترسی آسان وسهل به خدمات ویدئویی وداده ای.
ISDN یابه طورکامل Integrated Services Digital Network که معادل فارسی آن دیجیتلای خدمات یکپارچه است که اززوایای مختلفی قابل بازبینی است.

Pascal

زبان پاسکال یکی از زبانهای برنامه سازی است که ویژگیهای آموزشی آن بسیار بالاست یعنی زبان خوبی برای آموزش برنامه نویسی منظم و دقیق است.قابلیت خوانایی و درک برنامه های این زبان بالاست ومیتوان برنامه هایی نوشت که احتمال خطاهای آنها بسیار اندک باشد علتش این است که یک زبان ساختار یافته (structed) است .

ساختار کلی برنامه چیست؟
1-تعریف
2-به وسیله procedure و functionقسمتهای تکراری را از بین ببریم
3-بدنه
فرم کلی پاسکال:

اسم Program
;
تعریف ثابت const
;
تعریف نوع type
;
تعریف متغیرها var
)
پارامترها ) نام procedure

begin
____
____
____
end ;

; ( پارامترها ) نام  نوع تابع  function
begin
____
____
____
end ;
begin
____
____
____
end .

متغیر : محلی است که دارای یک اسم می باشد و می توان مقداری را در آن ذخیره کرد

انواع متغیرها در پاسکال:
Integer :انواع عددی صحیح شامل اعداد بدون نقطه ممیز است
نوع مقادیری که می پذیرند طول(بایت)
byte 0 تا 255 1
Shortint 128- تا 127 1
integer 32768- تا 32767 2
Word 0 تا 65535 2
Longint 2147483648- تا 2147483647 4



اعداد اعشاری:
انواع عددی اعشاری شامل اعدادی با نقطه ممیز است

نوع مقادیری که میپذیرند ارقام با معنی طول(بایت)
single 1.5e-45 تا3.4e38 7 تا 8 4
real 2.9e-39 تا 1.7e38 11 تا 12 6
Double 5.0e-324تا 1.7e308 15 تا 16 8
extended 1.9e-4951تا 1.1e493 19 تا 20 10
انواع داده های اعشاری

-Char :
نوع داده کاراکتری که با کلمه char مشخص می شود میتواند یک کاراکتر را در خود نگهداری کند بنابراین کاراکترها در یک بایت از حافظه کامپیوتر ذخیره می شوند

String - :
این نوع داده ها برای ذخیره رشته ها مثل اسامی افراد به کار می رود و با کلمه کلیدی string مشخص ی گردد
برای هر رشته باید طول معلوم کنیم اگر طولی تعریف نشود به طور پیش فرض 80 در نظر گرفته میشود(مقدار طول حداکثر 255 است)
- Boolean :
نوع دیگری از داده ها در پاسکال وجود دارند که داده های بولی خوانده می شوند مقادیر بولی دارای دو ارزش درستی یا نادرستی اند که در پاسکال با صفر و یک نمایش داده می شوند صفر به معنی نادرستی و یک به معنی درستی به کار میرود این نوع داده ها با کلمه Boolean تعریف میشوند.
دستورات ورودی در پاسکال:
دستور Readlnبرای خواندن اطلاعات از ورودی به کار میرود.
فرمت آن به صورت مقابل است:
(اسامی متغیرها)read/ln
اسامی متغیرها باید با کاما از یکدیگر جدا شوند..
برای چاپ اطلاعات در خروجی از دستور write/ln استفاده میکنیم.
فرمت آن به صورت مقابل است:
' یک پیام '
( متغیر ) write/ln
عبارت محاسباتی
انتساب متغیرها:
مقدار ثابت
( متغیر )=: متغیر
عبارت محاسباتی

مثال : برنامه ای بنویسید که دو عدد را از ورودی دریافت و حاصلجمع آن دو را چاپ کند .
Program add;
Var
a,b:integer;
begin
writeln('enter 2 num');
readln(a,b);
c:=a+b;
writeln('result is =',c);
end.

تکلیف : چرا برنامه باید ادب داشته باشد ؟
مثال : برنامه ای بنویسید که حقوق پایه وتعداد فرزندان یک کارگر را از ورودی دریافت و مبلغ حقوق وی را بر اساس فرمول زیر حساب کنید.
10*تعداد فرزندان + حقوق پایه =حقوق کل
Program test;
Var
Salary:longint;
Child:byte;
kole:integer
Begin
Writeln('enter salary and number of child);
Readln(salary,child);
Kole := salary + child *10
Writeln('kole is ',kole);
END.
اولویت عملگرها:
/ *
- +
شرط:
then شرط if
Begin
____
____
____
end
else
begin
____
____
____
end;
نکته : دستورالعمل قبل از IF سمی کالن نمی گیرد
عناصر شرط:
< > <= >= = <>
اپراتورها :
AND OR NOT XOR
NOT A
1 0
0 1

XOR OR AND B A
0 1 1 1 1
1 1 0 0 1
1 1 0 1 0
0 0 0 0 0

مثال : برنامه ای بنویسید که با دریافت دو عدد بزرگترین آنها را چاپ کند.
Program test;
Var
a,b:integer;
if a>b then
begin
writeln(a);
end
else
writeln(b);
end.

مثال : برنامه ای بنویسید که با دریافت سه عدد به عنوان ضرایب y=ax2+bx+c معادله درجه دو را حل کند(این برنامه را با یک If بنویسید).
Var
A,b,c:integer;
D,x1,x2:real;
Begin
Writeln('enter a,b,c');
Readln(a,b,c);
D:=b*b-4*a*c;
If (d >=0 ) then
Begin
X1:=(-b+sqrt(d))/2*a);
X1:=(-b-sqrt(d))/2*a);

مثال : برنامه ای بنویسید که تعداد فرزندان وحقوق پایه و رتبه یک کارگر را از ورودی دریافت و حقوق کل وی را بر اساس فرمول زیر حساب کند.
کسریها - مزایا +بیمه = حقوق کل
5*رتبه +1000* تعداد فرزند = مزایا
مالیات + بیمه = کسریها

بیشتر کمتر یا مساوی 2 تعداد فرزند
تعداد فرزندان 1000 بیمه
هر چیزی دیگر 20 تا 0 رتبه
حقوق پایه حقوق پایه*100/10 مالیات

begin
writeln('enter salary and grade and number of child');
readln(salary ,num,grade);
if num<=2 then
bimeh:=100
else
bimeh :=num*500;
if (grade>=0) and (grade<=20)then
net := 10/100*salary
else
if grade >20 then
begin
net:=20/100*salary;
mazaya:=num*1000+grade*50;
kasry:=bimeh+net;
kol :=salary + mazaya-kasry;
end;
writeln(kol);
end.

تکلیف : در یک ترکیب شیمیایی 4 عنصر شرکت دارند مقدار مجاز برای تهیه ماده ای به نام asxd به این صورت است.
A 0 ~ 50
S 0.5 ~ 0.83
X 81 ~ 92 or 824 ~ 901
D -100 ~ 100
با دریافت مقادیر a,s,x,d از ورودی به ما بگوید که آیا می توان این ماده را تولید کرد یا نه ؟
Begin
Num:=0;
Writeln('please enter a s x d');
Readln(a,s,x,d);
If (a>0) and(a<50) then
Num:=num+1;
If (s>0.5)and (s<0.83) then
Num:=num+1;
If ((x>81)and(x<92))or ((x>824)and(x<901))then
Num:=num+1;
If (d>-100) and (d<100) then
Num:=num+1;
If num=4 then
Writeln('yes can')
Else
Writeln('you can not');
End.
تکلیف : برنامه ای بنویسید که با دریافت سه عدد و با فرض اینکه عدد دوم وتر میباشد به ما بگویید که آیا این سه عدد تشکیل یک مثلث قایم الزاویه می دهد یا خیر؟

 CASE:
CASE میتواند تعدادای شرط را بگیرد و انتخاب کند.
مقادیری که دستور CASE میپذیرد ORDINAL است مقادیری کهORDINAL هستند دارای ترکیب نیستند و همچنین قابل شمارش هم هستند مثل INTEGER,CHARACTER,BYTE,BOOLEAN,LONGINT,…
پسREAL,STRING ORDINAL<---- نیستند
CASE تنها دستوری است که BEGIN ندارد ولی END دارد
مقدارها میتوانند شامل یک مقدار یا چند مقدار که از یکدیگر با کاما جدا شده اند باشند و یا یگ سری شمارشی باشند مثل:
1:------
1,10,28:------
1..100,150..243:---------
'A'..'Z':---------

Of متغیر Case
Begin : مقدار1
-------
-------
End;
Begin : مقدار2
-------
-------
End;
Begin :Else
-------
-------
End;
End.
مثال : برنامه ای بنویسید که یک عدد را از ورودی دریافت ( (0<=x<3وتلفظ آنها را چاپ کند.
BEGIN
READLN(X);
CASE X OF
0:WRITELN('ZERO');
1:WRITELN('ONE');
2:WRITELN('TWO')
ELSE
WRITELN('ERROR');
END;
END.

بررسی محیط های کاری در لینوکس

در این درس به بررسی ورود به سیستم و بررسی کلی محیط های کـــــــــــــاری در لینوکس می پردازیم:
سیستم عامل لینوکس در ابتدا در حــــــالت متنی به وجود آمد، سپس دو رابط گرافیکی GNOME و KDE ساخته شدند. امروزه نیز رابط هـــــــــای گرافیکی بیشتری ساخته شده که از مهمترین آنها FVWM را می توان نام برد.
وقتی شما وارد لینوکس می شوید، می توانید محیط گرافیکی که می خواهید بــــه آن وارد شوید را انتخاب کنید. یعنی در پنجره ای که برای ورود به سیستم، از شمـــا نام حساب کاربری و کلمه عبور را می خواهد، منوهایی در بالای آن وجود دارد کــــه شما می توانید با استفاده از آن، ورود به محیط هـــــــــای گرافیکی (XWindows) را تنظیم کنید.
باز هم توصیه می شود که برای کـــارهای عادی خود، با حساب کاربری مدیریت سیستم (root) وارد نشوید. البته لینوکس هم این پیغام را به شما خواهد داد.
ورود به محیط متنی هم از چند راه میسر است. یعنی شما چه از داخل محیط های گرفیکی ( که بعدا توضیح داده خواهد شد ) و چه قبل از ورود به لینوکس، می توانید محیط متنی را برای کار برگزینید، به این ترتیب که اگر هنگام اجرای LiLo دکمه هـای Ctrl + x را فشار دهید، به طور مستقیم وارد محیط متنی می شوید.
از محیط متنی نترسید، اگرچه مثل محیط هــای گرافیکی ظاهری زیبا و راحت ندارند اما کار به وسیله آن راحت است. با این تفاوت که شما برای اجرای برنامه هـــــــا و کارهای دیگر در محیط های X (محیط های گرافیکی)، همه چیز را آماده روی صفحــه کار می بینید اما در محیط متنی، شما باید با استفاده از دستورات کـــــــاربردی یونیکس این کارها را انجام دهید. در ضمن، کارهای زیــــــــادی هستند که در محیط متنی قابل انجام می باشند.
پس در درس بعدی شما را با کــــــار در محیط متنی و دستورات اصلی و کاربردی یونیکس آشنا می کنیم. سپس به بررسی محیط هـــــــای گرافیکی GNOME و KDE می پردازیم.
برای اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه، ساختار و اخبار لینوکس به ســــــــــایت www.Linux.org مراجعه کنید.

معرفی و مقدمه ای بر سیستم عامل لینوکس

بدون شک یکی از رقابتهای کشورهای پیشرفته، در زمینه کامپیوتر است و مــــــا هر روز شاهد پیشرفت این تکنولوژی عظیم هستیم. سیستم عامل ها و نرم افزارهای کامپیوتری نیز همزمان با این تحولات به پیش می روند.
سیستم عامل یکی از مهمترین اجزاء نرم افزاری یک کامپیوتراست.
سیستم عــــــــامل رابط بین نرم افزارها و عملکرد سخت افزار ها می باشد و نقش مدیریتی دارد.
تعدادی از سیستم عامل ها عبارتنداز:
BeOs , Windows , DOS , Unix , Linux ,...
دراینجا ما به سیستم عامل شگفت انگیز لینوکس می پردازیم.
لینوکس یک سیستم عامل رایگان، کدباز(OpenSource)، بسیار انعطـــــاف پذیر و با قابلیت های بالاست و روی هر کامپیوتری قابل نصب است. لینوکس در ســال 1991 توسط لینوس بندیک توروالدز خلق شد. اولین نسخه آن Linux 0.01 بود کــــه در همین سال در شبکه اینترنت قرار گرفت و نسخه هـــــای بعدی آن که رفع عیب می شدند، پیاپی می آمدند. یعنی خالق لینوکس، شخص لینوس بود امـــــــا روز به روز توسط برنامه نویسان گمنامی از سراسر جهـــــان تکمیل می شود و به برنامه های کاربردی آن افزوده می شود و این سیر هنوز هم ادامه دارد. تااینکه محیطهــــــــــــای گرافیکی لینوکس (XWindows) بوجود آمدند که سیل کاربران کــــــــــــامپیوتر به این سیستم عــــامل رو آوردند و امروزه هم تعداد کاربران لینوکس از مرز 15 میلیون نفر گذشته و روز به روز در حال افزایش است. نسخه هـــای مختلفی از لینوکس موجود است مثل: RedHat , Suse , Easy , Mandrake , ... .
که ما به بررسی RedHat Linux میپردازیم.
در ضمن شمـا می توانید لینوکس را روی یک پارتیشن جدا نصب کنید یعنی براحتی لینوکس و ویندوز را با هم روی کامپیوتر داشته باشید.
پس اگر انحصار و یکنواختی خسته شده اید و می خواهید سیستم عـــــاملی قابل تغییر داشته باشید، لینوکس را بر روی کامپیوتر خود نصب کرده و این دوره را حتمــــا بگذرانید

Intel، AMD و پردازنده های 64 بیتی

Bit چیست ؟

کلمه بیت مخفف عبارت binary digit است. اعداد دودویی یا باینری یعنی همان روشی است که یک کامپیوتر داده ها را با آن ذخیره کرده یا در قالب آن انتقال می دهد. یک بیت می تواند مقداری بین صفر یا یک را به خود بگیرد. اگر تعدادی از بیت را پشت سرهم ردیف کنیم ، به یک کد باینری می رسیم مثل 1001011000101 که می تواند بیانگر یک دستورالعمل ریاضی مثل جمع یا تفریق،‌یک محل خاص از حافظه جهت آدرس دهی، و یا یک داده مشخص مثلا عدد 12.456 باشد. یک پردازنده 32 بیتی، مثل پنتیوم قادر است بااستفاده از این رشته صفر و یک، تا عدد 2 به توان 32 را کد گذاری کند یا در اصطلاح، آن را به مبنای باینری ببرد. طبیعی است که این میزان برای یک پردازنده 64 بیتی به 2 به توان 64 می رسد و این بدان معنی است که یک پردازنده 64 بیتی، می تواند سقف بسیار بالاتری از اعداد را در واحد زمان پشتیبانی کند. بنابراین اگر یک پردازنده 32 بیتی بخواهد عددی بیشتر از2 به توان 32 را پردازش کند یا انتقال دهد، باید در دو سیکل زمانی این کار را انجام دهد که وقت بیشتری را نسبت به یک پردازنده 64بیتی صرف می کند. بدین ترتیب یک پردازنده 64 بیتی، صرف نظر از آن که چند سیکل زمانی در ثانیه بیشتر از یک پردازنده 32 بیتی دارد، در هر کدام از این سیکل های زمانی نیز قادر است دو برابر یک پردازنده 32 بیتی عمل پردازش را انجام دهد.
حافظه ، مسئله مهم تر
اما عامل دیگری که تحت تأثیر دامنه بیتی که پردازنده قرار می گیرد، میزان حافظه ای است که سیستم پشتیبانی می کند یا مورد دسترسی قرار می دهد. در پردازنده های 32 بیتی که با سیستم عامل های همگون 32 بیتی کار می کنند، تنها چهار گیگا بایت از فضای حافظه RAM قابل دسترسی است که حتی این مقدار هم توسط سیستم عامل های 32 بیتی ، اغلب به دو گیگا بایت کاهش می یابد. زیرا دو گیگا بایت دیگر از آن باید به برنامه های کاربردی جهت اجرا تخصیص داده شود. پردازنده پنتیوم 4 محصول اینتل و آتلون XP از AMD، از جمله همین پردازنده هایی هستند که علیرغم فرکانس بالا جهت اجرای تعداد بیشتری دستورالعمل در واحد زمان ، به دلیل عدم امکان دسترسی به مقادیر زیادتری از حافظه، گاه سرورهای محیط های Enterprise را با مشکل مواجه می کنند. در حالی که این مشکل ، در پردازنده های 64 بیتی البته به شرط اجرای برنامه های 64 بیتی تحت سیستم عامل های 64 بیتی با پشتیبانی از چند ترابایت فضای حافظه، برطرف شده است .
اینتل و AMD
شرکت AMD، با ساخت اولین مدل آتلون 64 بیتی که البته برخلاف نام آن ، قابلیت پشتیبانی 40 بیتی از حافظه را داشت و می توانست 136 گیگا بایت از فضای حافظه را آدرس دهی کند و اینتل با ساخت پردازنده Xeon سری DP با قابلیت اجرای 32و 64 بیتی و برخورداری از تکنولوژی hyper threading ، اولین گام را جهت ساخت پردازنده های 64 بیتی برداشتند. این پردازنده ها علاوه بر مهیا ساختن قابلیت دسترسی به میزان حافظه بیشتر برای سیستم عامل، به هر برنامه کاربردی قابل اجرا برروی آن سیستم عامل ، یک بلاک چهر گیگا بایتی از حافظه را جهت اجرا اختصاص می دهند. این توانایی جدید به نحو بسیار محسوسی ، کاربران برنامه های طراحی مهندسی و بسیاری از بانک های اطلاعاتی را با افزایش کارایی و سرعت اجرای برنام ها مواجه کرد. این پردازنده ها که طبق نظر سازندگانشان به طور کامل از سیستم عامل ها و برنامه های 32 بیتی پشتیبانی کرده و هیچ خللی را به دلیل ارتقا به وضعیت 64 بیتی، در برنامه های قبلی وارد نمی کردند و به قول خودشان سازگار باقبل بودند، تنها در صورت اجرای سیستم عامل های 64 بیتی و همچنین اجرای برنامه های 64 بیتی، می توانستند قدرت خودشان را به نمایش بگذراند. در حالی که در زمان اجرای 32 بیتی بر روی سیستم عامل های 32 بیتی، تنها چیزهایی که می توانند عاید این محیط های قدیمی نماینده، عبارت است از:
1- استفاده ازفرکانس بالاتر از جهت اجرای تعداد بیشتری دستورالعمل در واحد زمان
2- استفاده از سطوح بالاتر cache جهت افزایش دسترسی به اطلاعات
3- استفاده از سیلیکون هایی با کیفیت بالاتر و دارای تعداد ترانزیستور بیشتر باز هم در راه افزایش سرعت.
به هر روی هر دو شرکت سرشناس تولید کنند پردازنده های 64 بیتی برای کامپیوتری x86 مدعی ساخت پردازنده های مذکور با کیفیت بالاتر بوده و در واقع هر دو ادعای پیشتازی در این عرصه را دارند.
راه حل های اینتل
این راه حل ها شامل سه دسته پردازنده بعد از ارائه Xeon DP و سه مدل پردازنده ایتانیوم به شرح زیر است :
1- پردازنده های سری 64bit xeon
این سری از پردازنده های اینتل با قدرت انعطاف بالا و دو مگا بایت cache لایه سه ، به عنوان محبوب ترین پردازنده 64 بیتی برای سرورها شناخته شده اند. ضمن اینکه قادرند هم برنامه های 64 بیتی و هم برنامه های 32 بیتی را با کارایی بالا و با استفاده از حافظه های DDR2 و خطوط حامل PCI Express اجرا کنند و در نتیجه کارایی سیستم را تا حد 50 درصد بالاتر از xeonهای قدیمی تر32 بیتی ، مثل پردازنده xeon DP 3.2 گیگا هرتز ببرند. این پردازنده ها در وب سرورها و ایمیل سرورها کاربرد زیادی دارند.
2- پردازنده های سری 64bit xeon MP
قدرتمندترین و سریع ترین پردازنده با نام xeon است و با قدرت بالای دسترسی به حافظه، هشت مگا بایت cache لایه سه و وجود فناوری DBS، بهترین انتخاب برای سرورهای لایه واسط ، یعنی همان Application Server یا سرور مربوط به بانک های اطلاعاتی با حجم داده و پردازش بالا می باشد. این سرور در کاربردهای Enterprise، مثل سیستم های تجاری ERP و BI کاربرد بسیار مناسبی دارد .
3- 64bit xeon workstation
همان گونه که از نام آن برمی آید، این پردازنده قادر است با استفاده از قابلیت هایی مثل NetBurst، PCI Express، Cache لایه دو، و فناوری hyper threading، برنامه های 32 و 64 بیتی، خصوصا برنامه های طراحی مهندسی، گرافیک و امثال آن را با کارایی و سرعت بالا اجرا نماید.
4- Itanium2
قدرتمندترین و با ثبات ترین پردازنده ساخت اینتل است . این پردازنده که خود در مدل های DP، MP و Low Voltage به بازار ارائه شده است ، با قابلیت نه مگا بایت فضای cache لایه سه، بالاترین کارایی و سرعت را برای سرورهای لایه واسط ، بانک های اطلاعاتی ، راه حل های ERP، BI، HPC، و انواع سیستم های مدیریتی پیچیده به ارمغان می آورد.
پردازنده های سری ایتانیوم، آلتوناتیوی قوی برای سیستم های اطلاعاتی موجود برروی پردازنده های RISC ساخت آی بی ام بوده و با قیمت بسیار پایین تر از سیستم های MainFrame، رقیبی سرسخت برای آن به حساب می آیند.
راه حل AMD
AMD برای پشتیبانی از فناوری پردازش های 64 بیتی ، چندین مدل پردازنده 64 بیتی آتلون، اپترون، و توریون را ارائه کرده است . که در ادامه به بررسی اجمالی آن ها پرداخته می شود.
1- AMD Athlon64
انواع و اقسام مختلفی از آتلون سری 64 برای اجرای برنامه های 64 و 32 بیتی با کارایی بالا ساخته شده است . این پردازنده ها که با فناوری های قابل رقابت مشابه آنچه که در اینتل برای ساخت پردازنده های زئون ساخته شده است، ارائه شده اند، به کاربران کامپیوترهای دسکتاپ اجازه می دهد برنامه های کاربردی ای که به سرعت بالا دسترسی سریع به حجم بالای حافظه نیاز دارند را با کارایی بالایی اجرا نمایند. برنامه های گرافیکی و مالتی مدیا، بازی های سه بعدی ، ویرایش تصاویر، فیلم، موسیقی، و به طور کلی Applicationهای مربوط به کاربران نهایی ،‌بهترین بهره را از این پردازنده ها می برند. این پردازنده در چند مدل مختلف ارائه شده که از مدل FX آن برای کاربردهای دسکتاپ و از مدل MP برای سرورها استفاده می شود.
2- Opteron
AMD، پردازنده های سری اپترون را در قالب و همپای با xeonهای 64 بیتی و تا حدودی پردازنده های گران قیمت تر ایتانیوم ساخته است. این پردازنده که به گفته AMD با ترکیب فاکتورهای مهمی چون سازگاری، کارایی ، قابلیت اعتماد، و قیمت نسبتا پایین رقابتی ، پا به عرصه وجود گذاشته، تاکنون در قالب چهار مدل مختلف سری 1-8wag و سری های 200،100 و 800 به بازار عرضه شده است. این پردازنده قادر است تا 256 ترابایت فضای حافظه را مورد دسترسی قرار دهد و با استفاده از توان مصرفی نسبتا پایین 55 وات برای سری HE و 30 وات برای سری EE از هدر رفتن توان مصرفی پردازنده و درنهایت کل سیستم جلوگیری کند. پردازنده های آتلون و اپترون 64 بیتی تاکنون بارها از طرف مجامع مختلف به عنوان مقرون به صرفه ترین راه حل برای کاربردهای دسکتاپ و تا حدودی Enterprise با حفظ هردو فاکتور کارایی بالا و قیمت پایین شناخته شده است .
3- Turion
این پردازنده به منظور ایجاد امکان سوارکردن سیستم عامل های 32 و 64 بیتی برروی کامپیوترهای نوت بوک با تکنولوژی Mobile طراحی وساخته شده است. این پردازنده با وزن بسیارکم، مصرف انرژی پایین، و ایجاد حرارت محدود با فناوری بی سیم بسیار سازگار بوده و می تواند با کارایی بسیار بالاتری نسبت به پردازنده های معمولی دستگاه های مبتنی بر تکنولوژی موبایل و بی سیم، به اجرای برنامه های طراحی شده برای این محیط ها بپردازد. سیستم عامل، کلیه برنامه های صوتی و تصویری ، بازی ها و امثال آن از مزایای افزایش سرعت با استفاده از این پردازنده 64بیتی بهره مند می شوند.