برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

این بار هم Firefox از نگاهی دیگر

با طوفانی که بنیاد موزیلا با ارائه محصولات خود ، خصوصا فایرفاکس به راه انداخته است کمتر پیش می آید که خبر یا مطلبی پیرامون آن در محافل خبری و علمی مربوطه به گوش نرسد. از آنجاییکه عموما هر بار گوشه ای از قابلیت ها و ویژگی های فایر فاکس مطرح می شود، لذا این بار بر آن شدم تا مروری بر بسته های توسعه (Extension) فایرفاکس را تقدیم خوانندگان نمایم. در این مقاله ابتدا شرحی مختصر بر چگونگی تولید و توسعه Extension ها ارائه می شود و در ادامه چند Extension معروف فایر فاکسبا طوفانی که بنیاد موزیلا با ارائه محصولات خود ، خصوصا فایرفاکس به راه انداخته است کمتر پیش می آید که خبر یا مطلبی پیرامون آن در محافل خبری و علمی مربوطه به گوش نرسد. از آنجاییکه عموما هر بار گوشه ای از قابلیت ها و ویژگی های فایر فاکس مطرح می شود، لذا این بار بر آن شدم تا مروری بر بسته های توسعه (Extension) فایرفاکس را تقدیم خوانندگان نمایم. در این مقاله ابتدا شرحی مختصر بر چگونگی تولید و توسعه Extension ها ارائه می شود و در ادامه چند Extension معروف فایر فاکس بررسی می شود. همان طور که می دانید نرم افزارهای امروزی به دلیل رشد سریع پیشرفت های نرم افزاری از یک طرف و تقاضای روز افزون کاربران جهت ارائه ویژگی های جدید از جانب تولید گنندگان نرم افزار، آماج تغییرات زیادی هستند. بنابراین در این بین باید راه حلی جهت حل مقطعی یا دائمی وجود داشته باشد. این راه حل فراهم آوردن امکاناتی از جانب تولید کنندگان اصلی نرم افزار برای کاربران است که طی آن بتوانند به نیاز های خود پاسخ گویند و خود بتوانند قابلیت های برنامه را توسعه دهند. به بیان دیگر می توان از این امکان استفاده نمود و بسته هایی را جهت توسعه برنامه اصلی تولید نمود. عمدتا از این بسته ها تحت عنواین Plug-In، Add-On، Add-In، Extension و… یاد می شود که در رابطه با فایر فاکس بسته های توسعه دهنده به صورت زیر تعریف می شوند:
Extension: افزودنی های کوچکی هستند که قابلیت های فایر فاکس یا Thunderbird را افزایش می دهند. این افزودنی ها می توانند هر چیزی از نوار های ابزار گرفته تا یک ویژگی کاملا جدید را به بدنه برنامه های مذکور اضاف نمایند.
Plug-In: Plug-In ها نیز برنامه هایی هستند جهت افزودن قابلیت های مرورگر فایرفاکس تا مرورگر بتواند محتویات خاصی همچون ویدئو، موسیقی و بازی را عرضه کند. مثالی از این دست فلش پلیر شرکت Adobe ، اکروبات ریدر و نرم افزار ماشین مجازی از شرکت سان است.
Theme: توسط Theme ها می توان ظاهر برنامه های ساخت بنیاد موزیلا را تغییر داد. این به معنی گرافیک و رنگ های جدید می باشد.

در این مقاله تمرکز ما بر روی Extension ها می باشد. حال اجازه دهید تا نگاهی مختصر به چگونگی ساخت این Extension ها داشته باشیم. Extension ها در فایر فاکس توسط زبان Javascript نوشته می شوند. زبانی که این روزها بسیار مورد توجه واقع شده است.
Extension های فایرفاکس به صورت فایل های Zip یا بسته هایی با پسوند XPI (زیپی تلفظ می شود) منتشر می شوند. محتویات در این بسته ها به ترتیب خاصی قرار می گیرند که لازم است این ترتیب به هنگام ساخت Extension های جدید رعایت شود. در ابتدا و به طور کلی این مرحله از کار صرف مهیا سازی محیط توسعه می شود که اولین گام جدی در تولید Extension ها می باشد. برنامه های نوشته شده باید بر طبق این ساختار در بسته قرار گیرند. گام بعدی تولید فایل Install Manifest است. در این فایل، توسعه دهنده بایستی اقدام به درج خصوصیات Extension خود نماید. برای این کار شیوه ای از پیش تعیین شده وجود دارد که مشخص می کند خصوصیات چگونه باید درج شوند. در حقیقت عملیات این مرحله به شناسایی Extension توسط مرورگر فایر فاکس کمک می کند. همان طور که مشخص است اکثرا Extension ها دارای واسط گرافیکی مختص خود هستند که به هنگام نصب یا استفاده از آنها در مرورگر فایر فاکس نمایان می شود. بنابراین باید به هنگام تولید Extension ها واسط مورد نیاز را تهیه کنیم. این کار توسط زبان XUL ( بخوانید زول ) امکان پذیر است.
XUL سر نام عبارت XML User Interface Language است که یک زبان نشانه گذاری واسط کاربر ( User Interface) است. این زبان جهت پشتیبانی از برنامه های ساخت بنیاد موزیلا همانند فایرفاکس و Thunderbird توسعه داده شده است. همانند XIML و 1 UIML این زبان کاربردی از XML است که رابط کاربری را توصیف می کند. از آنجاییکه XUL یک استاندارد عمومی نمی باشد، از دسته ای از استاندارد ها و فن آوری های موجود شامل CSS، Javascript، 2DTD و 3RDF تشکیل شده است که نسبتا فراگیری این تکنیک را برای برنامه نویسانی که دارای تجاربی در امر طراحی وب هستند آسان می کند. شایان ذکر است که خود رابط کاربری مرورگر فایرفاکس توسط این زبان نوشته شده است. در این مرحله قسمت های (Widget ها) مورد نیاز توسط افزودن بلوکی حاوی عناصر مربوط به همراه کنترلگر های رویداد صورت می پذیرد. جهت مشاهده یک نمونه عملی می توانید از مسیر نصب مرورگر فایر فاکس و از پوشه chrome فایل browser.jar را با کمک برنامه WinRAR از حالت فشرده خارج نموده و توسط یک ویرایشگر متن اقدام به مشاهده ساختار فایل browser.xul نمایید. ساختار گرافیکی فایر فاکس در این فایل توصیف شده است. این فایل به گونه ای سازمان یافته است که بتواند تغییرات لازم را در رابط کاربری ، حتی در زمان اجرا اعمال نماید.
بسته های حاوی عناصر تشکیل دهنده رابط کاربری فایرفاکس تحت نام chrome package معرفی می شوند. بنابراین فایل های مبتنی بر زبان XUL نیز جزئی از این بسته می باشد. در همین راستا به دلیل متغیر بودن محل نصب فایر فاکس در سیستم های مختلف توسعه دهندگان موزیلا تصمیم گرفتند که از URI ها ( در اینجا chrome://) سود جویند. پس از اینکه بسته chrome آماده شد نوبت به ثبت آن می رسد. منظور از ثبت فرآیندی است که طی آن به مرورگر اعلام می کنیم که رابط کاربری Extension را شناسایی کند.
در ادامه اقدام به تست Extension خود می نماییم تا از بابت عملکرد صحیح آن اطمینان یابیم. این کار را از طریق ایجاد چندین فایل به خصوص در پوشه Extension که خود در پوشه profile واقع شده است، انجام می شود. بدین ترتیب فایرفاکس پس از اولین اجرا بعد از عملیات مذکور، Extension را یافته و اقدام به نصب آن می کند. اما این هنوز پایان کار نیست و نباید تصور کرد که Extension آماده انتشار است. حال که از بابت عملکرد صحیح Extension مطمئن شدیم نوبت به ایجاد بسته نهایی جهت انتشار می رسد. بسته نهایی با زیپ کردن محتویات ساخته شده بر اساس چیدمانی که در ابتدای این بحث مطرح شد انجام می پذیرد. سپس به راحتی با تغییر نام بسته پسوند آن را با xpi جایگزین می کنیم. حالا بسته شما آماده انتشار است. توضیحات ارائه شده در این بخش تنها شرحی کلی بر چگونگی ساخت Extension های مرورگر فایرفاکس بود. جهت مطالعه جزئیات بیشتر می توانید به آدرس developer.mozilla.org/en/doc/extensions مراجعه کنید. باید گفت که درصد قابل توجهی از Extension های ارائه شده از جانب توسعه دهندگان آنچنان پیچیده نیست که این می تواند سبب ایجاد انگیزه برای توسعه دهندگان نو پا شود تا به جمع توسعه دهندگان موزیلا بپیوندند.
اما پس از بررسی اجمالی نحوه ساخت Extension برای فایرفاکس اجازه دهید به چند Extension برتر بیاندازیم. معیار این برتری آمار دریافت ها و نرخ برتری آنهاست. جدول زیر لیست 10 Extension برتر ارائه شده در سایت رسمی برنامه فایرفاکس به همراه شرح مختصری پیرامون آنها را نشان می دهد. لازم به ذکر است که جهت حذف و یا مشاهده خصوصیات Extension ها و تنظیم آنها می توانید از منوی Tools برنامه فایرفاکس گزینه Extensions را برگزینید. چنانچه هیچ Extension ی را نصب نکرده باشید ممکن است پس بازگشایی پنجره Extension تنها با DOM Inspector که یک کاوشگر جهت کنکاش در ساختار شی ای (DOM) اسناد بارگذاری شده است، مواجه شوید. این Extesnsion خود ابزاری بسیار مفید برای توسعه دهندگان وب می باشد.
برخی از افزودنی ( Extension ) های مشهور فایرفاکس

Flashgot

ابزاری جهت دریافت سریع و متجمع محتویات سایت هاست. این Extension دارای ویژگی جالب توجه جهت تولید گالری های چند رسانه ای می باشد.
Noscript

این بسته قابلیت های حفاظتی اضافی را برای فایرفاکس به ارمغان می آورد. این بسته به شما امکان می دهد تا اجرای محتویات وابسته به یک زبان اسکریپتی از قبیل Javascript را تحت کنترل خود در آورد و به عبارتی با سفارشی سازی مانع از بروز مشکلات امنیتی شوید.
Fasterfox

این Extension را می توان جهت افزایش کارایی فایرفاکس به کاربرد. این بسته با در اختیار گذاشتن ابزارهایی جهت دست کاری ویژگی هایی از قبیل DNS Cache ، Pipelining و… می تواند بسیار مورد توجه کاربران حرفه ای واقع شود.
Adblock

این بسته جهت بلوکه کردن محتویات ناخواسته تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد.
downTHEMall

این بسته به عنوان جایگزینی برای برنامه های مدیریت دانلود ارائه شده و به ادعای سازندگان آن می تواند سرعت دریافت را تا 600% افزایش دهد!
Tabbrowser Preferences

این بسته ویژگی های بیشتری را برای قابلیت Tab browsing مرورگر ارائه می دهد.
IE Tab

این بسته امکان الحاق مرورگر IE به درون مرورگر فایرفاکس را با هدف افزودن ویژگی Tab browsing فراهم می سازد.
Forecastfox

از این ابزار می توان جهت اطلاع یافتن از وضع آب و هوای نقاط مختلف جهان استفاده نمود.
Tabmix Plus

از این بسته ارزشمند می توان جهت افزودن قابلیت های بیشتری به ویژگی Tab Browsing مرورگر فایر فاکس استفاده نمود. توسط این Extension می توان از Tab های موجود نمونه برداری کرد و یا رفتار آنها را کنترل کرده و یا Tab های بسته شده را مجددا باز (Undo) نمود. در این بسته همچنین قسمتی جهت مدیریت Sessionها ارائه شده است که از آن می توان برای بازیابی وضعیت اولیه پس از Crash شدن مرورگر سود جست.
PDF Download

به هنگام مواجهه با فایل های PDF امکان انتخاب اینکه ایا فایل PDF درون خود فایرفاکس یا برنامه خارجی مورد استفاده جهت خواندن فایل PDF باز شود را در اختیار کاربر قرار می دهد.
منبع:
developer.mozilla.org/en/doc/extensions
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد