برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

در اعماق وب

مروزه در مورد اعماق وب یا وب عمیق بسیار صحبت می شود. وب یا همان شبکه جهانی اینترنت امروزه دارای ماهیت پیچیده ای شده است که شامل اطلاعاتی از منابع متفاوتی است. و این بیش از صفحات معمولی اینترنتی است که مشاهده می کنید. در حقیقت قسمتی از وب می باشد که به طور دینامیک عرضه می شود و چیزی بیش از صفحات ثابتی هستند که در اینترنت یافت می شوند. و به اشتباه بعضی ها آن را به دلایلی که در ادامه مطلب به آنها اشاره می کنیم « وب نامرئی » یا "invisible web" می نامند.

*

محتویات بانکهای اطلاعاتی که در وب قابل دسترسی هستند. بانکهای اطلاعاتی شامل اطلاعاتی هستند که در جداولی که بوسیله نرم افزارهایی مانند Access , Oracle , SQL Server و DB2 بوجود آمده اند و با درخواست شما قابل دستیابی هستند. مقدار قابل توجهی از اطلاعات با ارزش در بانکهای اطلاعاتی تولید می شوند. تخمین ها نشان می دهد که محتویات وب عمیق پانصد برابر بزرگتر از صفحات وب معمولی است.
*

فایلهای غیر متنی یا none-textual مانند فایلهای صتوتی و تصویری، فایلهای گرافیکی و پرونده هایی مانند فایلهای PDF.

پدیده بانکهای اطلاعاتی سالها قبل از این که اصطلاحات وب نامرئی یا وب عمیق مصطلح شوند وجود داشته اند. همچنان که تکنولوژی پیشرفت می کند مقدار بیشتری اطلاعات روی اینترنت قرار می گیرد و این بانکهای اطلاعاتی به عنوان اولین ابزار پیدا کردن اطلاعات استفاده می شود.

همینطور که موتور های جستجو مانند گوگل برای جمع آوری محتویات بانکهای اطلاعاتی در توابع جستجوی خود راههای جدید پیدا می کنند مفهوم وب عمیق هم پیچیده تر می شود و این شامل هر چیزی از اطلاعات پرواز تا پرونده های پستی می شود. به طوری که یک موتور جستجوی پیشرفته مانند گوگل به قسمت کوچکی از اعماق وب ( یا همان وب عمیق ) دسترسی دارد.

یک کمپانی به نام Bright Planet اولین بار اصطلاح وب عمیق را بکار برد تا پدیده بانکهای اطلاعاتی قابل جستجو در اینترنت را توصیف کند.

چند نکته برای کار با وب عمیق

زمانیکه با اعماق وب سر و کار دارید این نکات را بخاطر داشته باشید:

*

اطلاعاتی که باید در بانکهای اطلاعاتی ذخیره شوند جزئی از وب عمیق هستند. این اطلاعات می تواند لیست بزرگی باشد از چیزهایی با یک موضوع مشخص و همچنین همه دایرکتورها قسمتی از وب عمیق هستند.

-دفتر تلفنهای دیجیتال

-جستجو گر های اشخاص مانند لیست افراد بر اساس حرفه آنها از قبیل وکلا ، پزشکان و ...

-اختراعات

-قوانین

-دایره المعارف ها

-هر آنچه که در فروشگاه ها و حراجی ها اینترنتی به فروش می رسد.

-اشکال گرافیکی

-فایل های گرافیکی صوتی و تصویری

*

اطلاعاتی که تازه هستند و مرتب تغییر می کنند قسمتی از وب عمیق هستند. این قسمت از وب عمیق شامل موارد زیر است:

-اخبار

-موقعیت های شغلی

-لیست پرواز شرکتهای هواپیمایی، اتاق های قابل رزرو هتل ها و غیره

-قیمت اجناس به صورت کلی و جزئی و ...

*

یک دایرکتوری موضوعی مناسب به سایتهای دارای بانک اطلاعاتی پیوند می دهند. علت این است که هر یک از بانکهای اطلاعاتی در وب سایت های بخصوصی آدرس داده شده اند. پس بسته به نیاز خود باید دایرکتوری مناسب را پیدا کنید.
*

وب سایتهایی که از طریق آنها می توانید به بانکهای اطلاعاتی مورد نظر برسید خود بوسیله موتور های جستجو قابل دستیابی هستند
*

بسیاری از موتورهای جستجو و سایتهای پرتال بانکهای اطلاعاتی قابل جستجو را به عنوان بخشی از پکیج خود در اختیار قرار می دهند. مثلاً AltaVista امکان جستجوی جداگانه ای برای اخبار ، نقشه ها ، شغل ، حراجی ها ، هر آنچه قابل خرید فروش باشد و ... در اختیار شما قرار می دهد. یا گوگل در سرویس جستجوی خود یک بانک اطلاعاتی از فایلهای PDF و مطالب موجود در آن دارد.
*

بعضی از موتور های جستجو مشابه نتایج جستجوی شما را در اعماق وب پیدا می کنند. مثلاً اگر "World Trade Center" را در گوگل جستجو کنید و سپس روی لینک Images کلیک کنید فهرستی از صفحاتی که عکسی مرکز تجارت جهانی دارند را برای شما نمایش می دهد.
*

سر فصل ها در وب عمیق به شدت در حال تغییر هستند. این یک مبارزه سخت برای داشتن اطلاعات صحیح از بانکهای اطلاعاتی است.

منابع وب عمیق

همانطور که اشاره شد سایتهای با محتوای وب عمیق می توانند از دایرکتوری های موضوعی و موتورهای جستجو یافت شوند. به علاوه وب سایتهایی هستند که اختصاصاً روی جمع آوری آدرسها و لینکهای بانکهای اطلاعاتی کار می کنند. البته توجه داشته باشید که هر آنچه در این سایتها پیدا می کنید مربوط به وب عمیق نمی شود. هیچ کدام از این سایتها نمی توانند به طور دائم و کافی در دسترسی شما به اعماق وب را ضمانت کنند. ولی به عنوان مکمل موتورهای جستجو و دایرکتوری ها بسیار مفید واقع می شوند.

در اینجا چند آدرس برای کمک به شما ارائه می شود:


دارای یک سیستم جستجو برای دستیابی به هزاران موتور جستجو CompletePlanet
منبع بزرگی از آدرسها و لینکهای جمع آوری شده به منابع تحقیقاتی مختلف Direct Search
یک دایرکتوری از منابع عالی برای وب عمیق Invisible-web.net
یک متا موتور که بر اساس موضوع در وب عمیق به طور عمودی جستجو در اعماق وب را انجام می دهد. ProFusion

اگر به این موضوع علاقه مند شده اید CompletePlanet جزئیات بیشتری در مورد وب عمیق در اختیار شما قرار می دهد. مخصوصاً قسمت Deep Web FAQ را حتماً ببینید. همچنین یک مجموعه ازمنابع وب عمیق در Deep Web Research یافت می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد