برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

آداب ورسوم جستجو درشبکه

غلب کسانی که با شبکه اینترنت کار می کنند، زمان زیادی را به جستجوی بر روی شبکه می گذرانند. یافتن یک فرد، یک محصول، یک شرکت وبسیاری موارد دیگر می توانند هدف کاربر از جستجو بر روی شبکه باشند. شما نیز اگر تا به حال به جستجو بر روی اینترنت پرداخته باشید، متوجه شده اید که با توجه به حجم بسیار زیاد اطلاعات موجود بر روی شبکه یافتن اطلاعات مفید و مناسب کار ساده ای نیست. در واقع هرگاه به دنبال اطلاعاتی می گردید با دو سؤال مهم روبه رو هستند:

چگونه جستجو کنیم؟ کجا جستجوکنیم؟

درصورتی که بتوانید به این دو سؤال پاسخ مناسب و روشنی بدهید، به راحتی خواهید توانست

اطلاعات مورد نظر خود را بر روی شبکه بیابید.

چگونه جستجو کنیم؟

جستجو کردن نیز مانند هر کار دیگری آداب و رسوم خاص خود را دارد. در واقع اکثر سایتهایی که امکان جستجو را برای شما فراهم می آورند، الگوی یکسان و استانداری را برای دریافت عبارت پرس وجو از شما دارند. شما می توانید با به کار بردن این الگوها و استفاده از نحوه نگارش صحیح عبارات جستجو، اطلاعات صحیح را به دست آورید و اپراتورهای زیر، اپراتورهای استانداردی هستند که در اکثر سایتهایی که امکان جستجو را فراهم آورده اند، قابل استفاده هستند.

AND: هنگامی که شما به دنبال صفحاتی می باشید که حاوی چند کلمه یا عبارت معین باشندازاین اپراتور استفاده می کنید. به طور مثال زمانی که به دنبال اطلاعاتی در مورد ایران وعراق هستند عبارت IRAN AND IRAQ را مورد استفاده قرار می دهید.

OR: زمانی که وجود حداقل یکی از چند کلمه یا عبارات معین درصفحات، مورد نظر شما باشد، اپراتور OR را در بین این کلمات به کار می گیرید. به طور مثال IRAN OR IRAQ . صفحات سایتهایی را در اختیار شما قرار خواهد داد که دارای اطلاعاتی د ر مورد ایران، عراق یا هر دو کشور می باشند.

+: این اپراتور به عنوان پیشوند قبل از کلمات مورد نظر به کار می رود. در واقع کلماتی که پیش از آنها این اپراتور گذارده شدند، لزوماً در نتایج جستجو وجود خواهند داشت. IRAQ+IRAN صفحات و سایتهایی را در نتایج حاصله از جستجو بر می گرداند که لزوماً دارای نام عراق هستند، اما نام ایران می تواند در آنها وجود داشته یا نداشته باشد.

- : این اپراتور که همانند اپراتور قبلی به صورت پیشوند به کار می رود عدم وجود کلمه پسین خود را از سایت جستجوی خواهد. یعنی نتایج حاصل از جستجو لزوما کلمه پس از این اپراتور را نخواهد داشت.

به طور مثال IRAQ-IRAN صفحاتی را در اختیار شما قرار می دهد که دارای نام ایران باشد، اما نامی از عراق در آن صفحات ذکر نشده باشد.

" ": هرگاه به دنبال یک عبارت هستید و می خواهید کلمات به همان شکل و ترتیب در درون متن سایتهای نتایج جستجو یافت شوند، از این اپراتور استفاده کنید، به طور مثال زمانی که به دنبال اطلاعاتی در مورد خلیج فارس هستید باید عبارت "Persian Guif" را وارد نمایید. در صورتی که به جای این عبارت از +persian+guif استفاده نمایید، اگر درصفحه ای کلمه guifدر ابتدای آن و Persian در جای دیگری ذکر شده باشد، این صفحه نیز به عنوان نتیجه جستجو در اختیار شما قرار خواهد گرفت در حالی که حاوی اطلاعات مورد نظر شما نمی باشد.

*: این اپراتور به عنوان پسوندی به معنای هر حرف یا مجموعه از حروف به کار می رود به طور مثال درصورتی که به دنبال Iran* بگردید، تمام صفحاتی که شامل کلمه های Iraninan.Iran و هر کلمه دیگری که با Iran شروع می شود و دارای پسوندی درادامه می باشد، به عنوان نتیجه به شما برگردانده خواهد شد.

(): در صورتی که بخواهید عبارات جستجوی پیچیده تری را ایجاد نمایید، می توانید از پرانتز استفاده کنید. به طور مثال اگر به دنبال شعرای فارسی یا ایرانی هستید، می توانید عبارت (Persian or Iranian) استفاده نمایید.

کجا جستجو کنیم؟

حال که توانستیم عبارت مناسب برای جستجو را بسازیم، باید این عبارت را در یک سایت جستجو نماییم تا به نتایج مورد نظر دست یابیم. یکی از سایتهای بسیار متداول برای جستجو yahoo است. اما در بسیاری موارد ممکن است شما با جستجو دراین سایت جواب مورد نظر خود را نیابید و یا مجموعه ای از سایتهای نه چندان مرتبط را به عنوان حاصل جستجو دریافت نمایید اگر با چنین مشکلی رو به رو شدید، استفاده از سایتهایی مانند google و altavista توصیه می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد