برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

ایجاد یک وب سایت توسط ویژوال استودیو 2005 ( بخش دوم )

با اولین مرحله ایجاد یک وب سایت توسط ویژوال استودیو 2005 آشنا شدیم . در این بخش به بررسی مراحل دوم ( افزودن کنترل به صفحه ) و سوم ( نوشتن روتین های پاسخگو در زمان بروز یک رویداد ) ، خواهیم پرداخت .

مرحله دوم : افزودن کنترل های سرویس دهنده به صفحه
صفحات وب پویا ، در مقابل خواسته کاربران پاسخگو بوده و متناسب با درخواست آنان اطلاعات را تولید و عرضه می نمایند . این موضوع جایگاه مهم فرم های وب را به خوبی مشخص می نماید . با استفاده از فرم های وب ، کاربران درخواست خود را ارسال و پاسخ آن را از سرویس دهنده دریافت می نمایند . در فرم های وب از چندین نوع کنترل سرویس دهنده به منظور انجام پردازش های سمت سرویس دهنده استفاده می گردد :

*

کنترل های Input و Validation در ارتباط با کاربر بوده و داده مورد نیاز پردازش ها را تامین می نمایند.
*

کنترل های Script Activation ،‌ مسئولیت فراخوانی برنامه های فرعی و توابع را به منظور انجام پردازش های مورد نیاز برعهده دارند.
*

کنترل های خروجی و نمایش اطلاعات ، نواحی مقصد بر روی صفحات را مشخص نموده تا ماحصل اجرای اسکریپت ها در آن نواحی نمایش داده شود .
*

کنترل های منبع داده در ارتباط با منابع داده خارجی بوده و اطلاعات مورد نیاز برای پردازش و یا نمایش را ارائه می نمایند .
*

کنترل های navigation ، تسهیلات لازم به منظور حرکت در یک سایت را در اختیار کاربر قرار می دهند .

در ASP.NET فرم ها و کنترل های موجود بر روی آنان به منزله اشیاء سرویس دهنده بوده ( نه عناصر HTML ) و امکان دستیابی به آنان توسط اسکریپت های سمت سرویس دهنده وجود دارد .
پس از مقدمه فوق که هدف از بیان آن آشنائی با جایگاه فرم ها و نقش کنترل های سرویس دهنده است ، در ادامه با نحوه اضافه کردن کنترل های سرویس دهنده بر روی یک صفحه آشنا می شویم .
در این مرحله سه کنترل سرویس دهنده ( button ,Label,TextBox ) را به صفحه اضافه می نمائیم و تنظمیات لازم را برای هر یک از آنان انجام خواهیم داد .

*

کنترل TextBox : کنترل فوق از جمله کنترل های سرویس دهنده ورودی است که با استفاده از آنان می توان بخش رابط کاربر یک فرم وب را پیاده سازی و اطلاعاتی را از کاربر دریافت نمود . RadioButton , RadioButtonList , CheckBox ,CheckBoxList , DropDownList و ListBox از دیگر کنترل های سرویس دهنده ورودی می باشند .
*

کنترل label : کنترل فوق از جمله کنترل های سرویس دهنده خروجی است که با استفاده از آن یک ناحیه بر روی صفحات وب ایجاد و می توان خروجی مورد نظر را در آن ناحیه درج نمود . Panel , Table و Image از دیگر کنترل های سرویس دهنده خروجی می باشند .
*

کنترل Button : کنترل فوق از جمله کنترل های سرویس دهنده ای است که با استفاده از آن می توان یک اسکریپت را فعال نمود . LinkButton ,ImageButton و ImageMap نمونه هائی دیگر در این زمینه می باشند .

افزودن کنترل به صفحه

*

سوئیچ به Design View
*

فشردن کلید SHIFT+ENTER برای ایجاد فضای خالی ( در صورت لزوم چندین مرتبه )
*

از طریق Toolbox و گروه استاندارد ، سه کنترل اشاره شده را انتخاب و آنان را بر روی صفحه قرار می دهیم.
( button ,Labels,TextBox )

استفاده از toolbox و افزودن کنترل به فرم وب

*

در قسمت بالای کنترل TextBox قرار گرفته و یک متن دلخواه را تایپ نمائید ( مثلا" "لطفا" نام خود را وارد نمائید: " ) . متن فوق به عنوان caption کنترل TextBox در نظر گرفته می شود .

افزودن کنترل سرویس دهنده به یک فرم وب

تنظیم خصلت های کنترل
VWD ، روش های متفاوتی‌ را برای تنظیم خصلت کنترل های موجود بر روی یک صفحه وب در اختیار پیاده کنندگان صفحات وب قرار می دهد . در ادامه با نحوه تنظیم خصلت کنترل ها در حالت Design View و Source View آشنا می شویم .

*

کنترل Button را انتخاب کرده و در ادامه و از طریق پنجره Properties ، خصلت Text آن را "نمایش نام " در نظر می گیریم .

تنظیم خصلت های کنترل button

*

به Source View سوئیچ نمائید . در این mode ، تگ های Html صفحه به همراه عناصری که VWD برای کنترل های سرویس دهنده ایجاد کرده است ، نمایش داده می شوند . کنترل ها از گرامری شبیه Html استفاده می نمایند با این تفاوت که آنان دارای یک پیشوند asp: و خصلت " runat="server ، می باشند. تمامی کنترل ها درون یک تگ
قرار داده می شوند که شامل خصلت " runat="server است . خصلت فوق و پیشوند asp: هر یک از کنترل ها این امکان را فراهم می نماید که بتوان از طریق اسکریپت های سمت سرویس دهنده به آنان دستیابی و پردازش های مورد نیاز را انجام داد .
*

مکان نما را در محلی درون تگ قرار داده و کلید spacebar را فعال نمائید . یک لیست Drop-down نمایش داده شده و مجموعه ای از خصلت هائی را که می توان برای‌ کنترل Label تنظیم نمود ، نشان داده می شود. به ویژگی فوق IntelliSense گفته شده و باعث می شود بتوان زمانی که در Source View می باشیم با گرامر کنترل های سرویس دهنده ، تگ های Html و سایر آیتم های موجود بر روی صفحه به سرعت دستیابی داشت . خصلت ForeColor را انتخاب نموده و یک علامت "=" را تایپ نموده بلافاصله IntelliSense لیستی از رنگ ها را نشان می دهد . در هر لحظه می توان با فشاردادن کلیدهای CTRL+J لیست Intellisense Drop-down را مشاهده نمود.

IntelliSense

مرحله سوم : نوشتن روتین های پاسخگو در زمان بروز یک رویداد ( رویداد onclick کنترل button )
در این مرحله کد لازم برای خواندن نام تایپ شده توسط کاربر در کنترل Textbox و نمایش آن در کنترل label نوشته می گردد. برای افزودن یک روتین پاسخگوی پیش فرض ، مراحل زیر را دنبال می نمائیم :

*

سوئیچ به Design View
*

بر روی کنترل Button کلیک می نمائیم ( Double Click ) . در ادامه ، VWD به Source View سوئیچ نموده و یک Skeleton event handler برای رویداد پیش فرض ( click ) کنترل Button را ایجاد می نماید . ( Double Click بر روی یک کنترل در Design view صرفا" یکی از روش های موجود برای ایجاد event handlers است ) .

Skeleton event handler

*

درون handler ، عبارت Label1 را تایپ نمائید . در ادامه VWD ، لیستی از اعضاء قابل استفاده در رابطه با کنترل label را نشان می دهد :

لیستی از اعضاء کنترل label

*

پس از اتمام Click event handler کد زیر را خواهیم داشت :



زمانی که در Sourec View هستیم ، کنترل asp:Button دارای یک خصلت "onClick="Button1_Click است . خصلت فوق ، روتین Button1_Click را به رویداد Click کنترل button نسبت می دهد .

مرحله نهائی : اجرای برنامه
برای اجرای برنامه و مشاهده آن در مرورگر می توان از کلیدهای CTRL+F5 استفاده نمود . در ادامه صفحه مجددا" با استفاده از ASP.NET Development Server اجراء می گردد . پس از درج یک نام دلخواه در Textbox و کلیک برروی دکمه Button ، نام تایپ شده در Label نمایش داده می شود .پس از کلیک بر روی دکمه button ، صفحه برای سرویس دهنده وب ارسال خواهد شد و ASP.NET مجددا" صفحه را ایجاد ، کد موجود در صفحه را اجراء و صفحه جدید را برای مرورگر ارسال می نماید ( یک round trip برای سرویس دهنده) .
در صورت مشاهده source صفحه ارسالی در مرورگر (با استفاده از گزینه View | Source ) ، صرفا" تگ های Html نشان داده شده و کنترل های سرویس دهنده که با asp: شروع می شوند را مشاهده نخواهیم کرد.
نظرات 1 + ارسال نظر
mohammad mojallal جمعه 6 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 14:03

سلام برای پرینت فرم در vb.netاز چه تابع یا متدی باید استفاده کنم؟ خوهش میکنم راهنماییم کنید!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد