برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

چند عادت خوب امنیتی

چند عادت خوب امنیتی
به نظر شما به منظور افزایش ایمن سازی و حفاظت مطلوب اطلاعات موجود بر روی یک کامپیوتر ، صرفا" می بایست در انتظار معجزه ای بود که از آستین نرم افزار و یا سخت افزار بیرون خواهد آمد ؟ ما به عنوان عوامل انسانی و افرادیکه مشهور به کاربران کامپیوتر شده ایم ، چه نوع تغییری را در رفتار خود می بایست انجام داده تا ما هم سهمی در پیشگیری از فجایع اطلاعاتی را داشته باشیم ؟ آیا می بایست برخی عادات را ترک و برخی دیگر را ملکه ذهن خود نمائیم ؟ انسان عصر اطلاعات می بایست در کنار استفاده از فن آوری های متعدد ، سعی نماید که برخی عادات و حرکات پسندیده را برای خود اصل قرار داده و با تکرار مدوام آنان ، امکان و یا بهتر بگوئیم شانس خرابی اطلاعات و یا کامپیوتر را کاهش دهد .

چگونه می توان امکان دستیابی سایر افراد به اطلاعات موجود برروی یک کامپیوتر را به حداقل مقدار ممکن رساند؟
دسـیابی به یک کامپیوتر به دو صورت فیزیکی و از راه دور ، امکان پذیر می باشد . شما می توانید بسادگی افرادی را که قادر به دستیابی فیزیکی به سیستم و کامپیوتر شما می باشند را شناسائی نمائید. ( مثلا" افراد خانواده و یا همکاران ) . آیا شناسائی افرادیکه می توانند از راه دور به سیستم شما متصل گردند ، نیز امری ساده است ؟ پاسخ سوال فوق ، منفی است و شناسائی افرادی که از راه دور به سیستم شما متصل می شوند ، بمراتب مشکل تر خواهد بود . اگر شما دارای یک کامپیوتر هستید و آن را به یک شبکه ( مثلا" اینترنت ) متصل نموده اید ، قطعا" در معرض تهدید و آسیب خواهید بود . استفاده کنندگان کامپیوتر و کاربران شبکه های کامپیوتری ( خصوصا" اینترنت ) ، می توانند با رعایت برخی نکات که می بایست به عادت تبدیل شوند ، ضریب مقاومت و ایمنی سیستم خود را افزایش دهند . در ادامه به برخی از این موارد اشاره می گردد :

*

قفل نمودن کامپیوتر زمانی که از آن دور هستیم : حتی اگر صرفا" برای چند دقیقه کامپیوتر خود را ترک می کنید ، زمان کافی برای افراد دیگر به منظور آسیب رساندن به اطلاعات شما وجود خواهد داشت . شما با قفل نمودن کامپیوتر خود ، عرصه را برای افرادیکه با نشستن پشت کامپیوتر شما قصد دستیابی بدون محدودیت به تمامی اطلاعات شما را دارند ، تنگ خواهید کرد .
*

قطع ارتباط با اینترنت زمانی که از آن استفاده نمی گردد . پیاده سازی فنآوری هائی نظیر DSL و مودم های کابلی این امکان را برای کاربران فراهم نموده است که همواره به اینترنت متصل و اصطلاحا" online باشند . این مزیت دارای چالش های امنیتی خاص خود نیز می باشد . باتوجه به این که شما بطور دائم به شبکه متصل می باشید ، مهاجمان و ویروس های کامپیوترهای فرصت بیشتری برای یافتن قربانیان خود خواهند داشت. در صورتی که کامپیوتر شما همواره به اینترنت متصل است . می بایست در زمانی که قصد استفاده از اینترنت را ندارید ، اتصال خود را غیر فعال نمائید . فرآیند غیرفعال نمودن اتصال به اینترنت به نوع ارتباط ایجاد شده ، بستگی دارد . مثلا" قطع خط تلفن ارتباطی ، خاموش نمودن کامپیوتر و یا مودم .
*

بررسی تنظیمات امنیتی : اکثر نرم افزارها نظیر برنامه های مرورگر و یا پست الکترونیکی ، امکانات متنوعی را به منظور پیکربندی سفارشی متناسب با شرایط و خواسته استفاده کنندگان ، ارائه می نمایند . در برخی موارد همزمان با فعال نمودن برخی از گزینه ها از یکطرف امکان استفاده از سیستم راحت تر شده و از طرف دیگر ممکن است احتمال آسیب پذیری شما در مقابل حملات ، افزایش یابد. در این رابطه لازم است تنظیمات امنیتی موجود در نرم افزار را بررسی نموده و گزینه هائی را انتخاب نمائید که علاوه بر تامین نیاز شما ، آسیب پذیری سیستم شما در مقابل حملات را افزایش ندهد . در صورتی که یک Patch و یا نسخه جدیدی از یک نرم افزار را بر روی سیستم خود نصب می نمائید که ممکن است تغییراتی را در تنظیمات انجام شده ، اعمال نماید ، می بایست بررسی مجدد در خصوص تنظیمات امنیتی را انجام تا این اطمینان حاصل گردد که سیستم دارای شرایط مناسب و مقاوم در مقابل تهدیدات است .

به منظور افزایش مقاومت سیستم در مقابل خرابی و از دست دادن اطلاعات ، می بایست به ابعاد دیگری نیز توجه داشت . برخی مواقع تهدید اطلاعات و در معرض آسیب قرار گرفتن آنان از جانب افراد نبوده و این موضوع به عوامل طبیعی و فنی دیگری بستگی دارد. با اینکه روشی برای کنترل و یا پیشگیری قطعی این نوع از حوادث وجود ندارد ولی می توان با رعایت برخی نکات میزان خرابی را کاهش داد :

*

حفاظت کامپیوتر در مقابل نوسانات جریان برق : در صورت وجود نوسانات شدید برق ، می بایست کامپیوتر را خاموش و کابل های آن را از پریز مربوطه جدا نمود . با اینکه برخی از منابع تغذیه ، امکان حفاظت سیستم در مقابل نوسانات برق را افزایش می دهند ، ولی آنان به تنهائی به منظور حفاظت سیستم در مقابل نوسانات جریان برق کافی نبوده و می توان در این رابطه از محصولاتی دیگر نظیر ups در زمان ایجاد نوسانات برق و یا قطع برق ، استفاده نمود .
*

backup گرفتن از داده ها : صرفنظر از این که شما خود را در مقابل مسائل ایمنی محافظت نموده باشید ، همواره احتمال بروز حوادثی وجود خواهد داشت که باعث از دست دادن اطلاعات می گردد . شما ممکن است حداقل دارای یک مورد تجربه باشید که در آن یک و یا چندین فایل خود را در اثر بروز حادثه ای از دست داده باشید (مثلا" توسط عملکرد یک کرم و یا ویروس ، یک حادثه طبیعی و یا یک مشکل خاص که در سخت افزار سیستم ایجاد شده باشد) . تهیه منظم فایل backup بر روی یک CD و یا شبکه ، نگرانی های احتمالی را کاهش خواهد داد . تشخیص این که در چه مقاطع زمانی و به چه صورت از اطلاعات backup گرفته شود یک تصمیم شخصی است . در صورتی که شما بطور دائم در حال افزودن و یا تغییر داده های موجود بر روی کامپیوتر می باشید ، می توان عملیات backup را با فرکانس بیشتر و در محدوده زمانی کوتاهتری ، تکرار نمود .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد