برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

نصب و پیکر بندی (قسمت اول) ( درس سوم )

PHP ؟

اولین چیزی که می خواهم در موردش توضیح دهم این است که به چه علتی ما از PHP استفـاده می کنیم؟ PHP در مقایسه با تکنولوژی های مشــابه سریعتر بهتر و آسانتر است. از جمله تکنولوژی هــای مشابه برای طراحی یک سایت وب می توان به این موارد اشاره کرد :

اسکریپت های Common Gateway interface) CGI) که معمولا به زبان Perl نوشته می شوند و ASP .

مزیتی که PHP در مقــــابل HTML دارد این است که HTML یک سیستم محدود به حساب می آید و توانایی ایجاد ارتباط متقابل با کاربر را ندارد. یک صفحه HTML ساده توانایی پاسخ به اعمال کاربر را ندارد اما با استفاده از PHP شما می توانید صفحاتی بر اساس سیستم عامل کاربر و یا تاریخ مشـاهده صفحه تنظیم کنید . همچنین PHP می تواند با فایل ها یا پایگاههــــــــای داده (DataBase) ارتباط بر قرار کند و بسیاری عملیات دیگر که HTML قادر به انجام به آنها نمی باشد.

شاید یک سوال برای شما به وجود بیاد که چــــرا یک طراح وب بهتر است که از زبان PHP به جای زبانهــای مانند CGI و ASP و یا JSP برای طراحی سـایت دینــــــــامیک استفاده کند؟

دلیل اول سرعت بیشتر PHP چه در برنامه نویسیو ایجاد برنامه هایی به این زبان و چه در اجرا می باشد . همچنین PHP برای یادگیری بسیار ساده می باشد و افــراد بدون نیاز به زمینه های قبلی در برنامه نویسی و تنهــــــــــــا با یادگیری دستورات و راهنماهایی که وجود دارد می توانند این زبان را یاد بگیرند.

دومین دلیل این است که PHP به صورت اختصاصی تنها برای ایجاد صفحـــــــــــــــات دینامیک طراحی شده است. امـــا Perl و VbScript و یا Java اینگونه نیستند و به همین دلیل PHP سریعتر و ساده تر از تکنولوژی های جایگزین می باشد.

نصب و پیکر بندی (قسمت اول)

می خواهیم در مورد نصب و پیکر بندی php بر روی دو سیستم عــــامل linux و Windows توضیح بدم.

اولین چیزی که باید بهش بپردازیم این است که ما از چه نوع سیستم عــــــــــاملی استفاده می کنیم یعنی سیستم عاملی که ما از استفاده می کنیم قــابلیت نصب php رو داره ؟ یا نه؟

من تو درسهای قبلی این مسئله رو توضیح دادم و گفتم که php روی چــه سیستم عامل های کار می کنه و نصب میشه. حالا ما می خواهیم یاد بگیرییم که چطــوری می توانیم برنامه هایی که به زبان php می نویسیم رو اول رو سیستم خودمــــــون تست و اجرا کنیم و بعد اون رو منتقل کنیم به یک سیستم دیگه که احتمالا همـــون سرور است.

اولین کاری که باید انجام بدیم اینکه از یک نرم افزاری استفاده کنیم که قـابلیت این رو داشته باشه که سیستم ما رو به یک وب سرور تبدیل کنه!

اول روش اجرای php رو بــــــــــــروی Windows آموزش خواهم داد بعد از اون در مورد Linux هم صحبت می کنیم! برای اینکه بتونیم سیستم عامل ویندوز pc خودتون رو به یک وب سرور که بتونـــه php رو پشتیبانی کنه تبدیل کنید 3 راه وجود داره!

" اگر شما با ویندوزی غیر از XP یا NT یـــا 2000 کار می کنید باید از راه اول استفاده کنید و اگر نه باید از راه دوم استفاده کنید راه سوم رو هم می شه بـــــــروی تمامی ویندوز ها استفاده کرد فقط یک نکته کـــــــه باید روی ویندوز نسخه های XP یا NT یا 2000 - IIS رو غیر فعال کنید که بتوانید استفاده کنید! "

ابتدا راه دوم رو توضیح میدم که روش استاندارد استفـــــاده از php در windows می باشد. ما در این روش از IIS استفاده می کنیم. IIS مخفف (Internet Information Server) می باشد که با کمک آن می توان سرویس هایی از قبیل www و همچنین ftp که مربوط به دریافت فایل می شود و همچنین چندین سرویس دیگر را استفــاده کرد که البته خارج از بحث ما هست. IIS در حال حاضر در دو نسخه پرکاربرد 4 بــرای ویندوز NT و 5 برای ویندوز های XP و 2000 وجود دارد. حالا می خــواهیم روش نصب IIS رو توضیح بدم این روش نصب IIS در ویندوز های XP و NT و 2000 تقریبــــا به یک شکل می باشد و می تونید با یاد گرفتن یکی از اونها IIS رو در ویندوز هــای مختلف نصب کنید.

برای نصب IIS ابتدا باید از منوی START گزینه Settings و در نهـــایت گزینه Control Panel را انتخاب کنید تا پنجره موسوم به کنتر پنل باز شود سپس از پنجـــــره کنترل پنل گزینه Add or Remove Programs را انتخاب کرده و آن را اجرا نمایید بعد از بــــاز شدن پنجره Add or Remove Programs از کلید های سمت چپ گـزینه Add/Remove Windows Components را انتخاب کرده و بعد از اندکی صبر پنجـــــــره Windows Components Wizard باز میشود بعد از باز شدن از کـــــادر Components گیزینه Internet Information Server(IIS) را چک دار کنید.

توجه : چنان چه رنگ زمینه Chek Box گزینه فوق تیره بود بدین مفهوم است که زیر گروه های این گزینه غیر فعال می باشد و باید چک دار شوند برای چک دار کردن آنها باید بروی آن گزینه دوبار کلیک کرده و از پنجره ای که باز خواهد شد گزینه هایی کــه فعال نمی باشد فعال نمایید تا کلیه سرویس های یا زیرگروه های به طور کـــــــــامل انتخاب و نصب شود.

بعد از انتخاب گزینه مورد نظر کلید Next را فشار داده تا به مرحله بعد نصب بروید. در این مرحله گزینه های مرحله قبل مورد پردازش قرار می گیرد و کلیه تغیرات اعمـــــال می شود . چنانچه شمـــا گزینه ای را حذف ( غیر فعال ) کرده باشید در این قسمت از سیستم پاک خواهد شد و چنانچه گزینه ای را فعال ( انتخاب ) کــــــرده باشید در این قسمت به سیستم اضافه خواهد شد.

توجه: چنان چه گزینه ای را فعال کرده باشید در این مرحلــــــــــه احتیاج به CD نصب ویندوز مورد نظر خواهید داشت یا اگر فایل هــــــــــای نصبی ویندوز را بروی سیستم خودتون داشته باشید به اون احتیاج پیدا خواهید کرد چون باید فـــایل های مربوط به پیکربندی IIS را از CD و یا Hard Disck خوانده شود و بر روی سیستم شمـــــا کپی گردد.

بعد از اتمام این مرحله ‚ نصب به مرحله پایانی خواهد رسید و در این قسمت شما باید دکمه Finish را فشار داده و بعد از اندکی صبر هم اکنون IIS بـــــر روی سیستم شما نصب می باشد و شما می توانید از آن استفاده کنید.

خوب حالا بعد از نصب IIS شما باید IIS رو پیکربندی کنید که بتونید از اون استفـاده کنید. برای پیکر بندی IIS شما باید به Control Panel رفته و گـــزینه Administrative Tools را انتخاب کرده و از پنجره Administrative Tools گزینه Internet Information Server را انتخاب کرده و بعد از اجرای این برنامه گزینه های مربوط به پیکـــربندی IIS در پیش روی شماست و شما می توانید IIS خود را منطبق بر میل خود پیکـــربندی کنید. ( چون پیکربندی IIS خارج از بحث مـــاست پس از توضیح در مورد اون خوداری می کنم چناچه سئوالی در این مورد داشتید می تونید به من ایمیل بزنید )

خوب حالا که نصب IIS رو یاد گرفتید و IIS بر روی سیستم شمـــــا نصب شده است باید آن را برای استفاده از PHP آماده کنیم. برای این کـــــــار احتیاج به نصب نرم افزار PHP را بر روی سیستم داریم که در ادامه روش نصب PHP رو یاد خواهم داد.

برای نصب PHP ابتدا باید نسخه مورد نظر PHP را تهیه کنید و ترجیحا از آخـــرین نسخه این نرم افزار استفــاده کنید که نسخه 4.3 این نرم افزار می باشد که می توانید از اینجا دریافت کنید.

بعد از دریافت نسخه مورد نظر شما باید مراحل زیر را برای نصب دنبال کنید. ابتدا بر روی فایل اجرایی PHP کلیک کرده و آن را اجرا نمایید(معمولا فایل اجرایی PHP با نـام php-4.3.0-installer می باشد)

بعد از باز شدن پنجره php 4.3.0 installation بعد از کمی صبر پنجره Welcome بـــاز خواهد شد. سپس دکمه Next را فشار دهید تا به مرحله بعدی Wizard کنتـــــــــرل انتقال یابد.

بعد از فشار دکمه Next پنجره License Agreement باز خواهد شد در این پنجره باید دکمه I Agree را انتخاب کنید تا موافقت نامه PHP مورد تایید شما قرار گیرد.

بعد از تایید پنجره Installation Type را خواهید دید کــه دارای دو گزینه Standard و Advanced می باشد که شما گزینه Advanced را چک دار کنید (البته لازم به ذکــر است که در موقعی که شما گزینه Advanced را انتخاب می کنید تنظیمــــات پیکربندی بیشتری نسبت به گزینه استاندارد در اختیار دارید!)

بعد از فشار دادن دکمه Next پنجـــــــره موسوم به Choose Destination Lovation را مشاهده خواهید کرد که در این پنجره می توانید مسیر نصب فــــایل های PHP را مشخص کنید.

با فشار دادن دکمه Next پنجره Backup Replaced Files را مشاهـده خواهید کرد که شما در این پنجره می توانید محل قرار گیری فایل های Back up را مشخص کنید. همچنین می توانید به PHP بگویید آیا برای فایل های شما Back up تهیه کند یـــــــا خیر؟

بعد از فشار دادن دکمه Next پنجره Choose Upload Temporary Directory نمــایش داده خواهد شد که در این اینجا محل قرار گیری فایلهای موقتی که برای اجرای برنامه های PHP به آن احتیاج دارد مشخص می شود.

با فشار دکمه Next پنجره Choose Session Save Directory باز خواهد شد که شما می توانید محل ذخیره کردن متغییر های Session (در درسهای بعد توضیح خواهــم داد) را مشخص کنید.

بعد از فشار دکمه Next پنجره Mail Configuration باز خواهد شد که شمــــــــــا باید تنظیمات مربوط به Smtp Server و ایمیل آدرس پیش فرض را وارد کنید (در صورتی که به این گزینه آشنایی ندارید می توانید تنضیمات پیش فرض را قبول کــرده و بدون اعمال تغییرات کلید Next را فشار دهید )

با فشار دکمه Next پنجره Error Reporting Level پدیدار خواهد شد که شمـــــا می توانید سطح گزارشـــات خطاهای احتمالی که در برنامه های به وجود می آید مشخص کنید که در اینجا شما بهتر است تنظیمات پیش فرض را قبول کرده و بــــــه مرحله بعدی بروید.

سپس با فشار دکمه Next پنجره Server Type رو مشاهده خواهید کـــــــــرد در این پنجره شما باید نوع Web server سیستم خودتون رو به PHP معرفـی کنید در این جا شما باید گزینه Microsoft IIS 4 or Higher رو انتخاب نمایید چون از ویندوز هــای XP و NT و 2000 استفاده می کنید .

بعد از فشار دکمه Next به پنجره File Extensions خـــواهید رسید که در این قسمت شما امکان این را خواهید داشت که برای WebServer خودتون مشخص کنید کــــــه چه نوع فایلهای را برای اجرا اسکریپت های PHP در نظـــــر بگیرد.(در این مرحله بهتر است تمام 3 گزینه را انتخاب کنید.)

بعد از فشار دادن کلید Next ‚ پنجره Start Installation باز خواهد شد که از شمــــــا اجازه نصب PHP و کپی کردن فایل های رو روی سیستم شما را خواستار است کــه شما با فشار کلید Next به اون این اجازه رو خواهید داد.

بعد از این کار پنجره مربوط به Installing باز خواهد شد که شما از عمل کــــــرد کپی فایل ها مطلع خواهید شد. بعد از اتمام این مرحله چنان چه فایل "php.ini" قبـلا در دایرکتوری System32 شما وجود داشته باشد پیغامی مبنی بر اینکه این فایل قبـــلا وجود دارد و شما چنانچه مایل هستید این فایل پاک شود و نسخه جدید فـــــــایل را جایگزین کند که گزینه ok را برای تایید کلیک کنید.(توجه داشته باشید این گـزینه در صورتی نمایش داده می شود که فایل مورد نظر وجود داشته باشد)

بعد از اتمام این مراحل پنجره IIS Scripttamp Node Selection را مشــاهده خواهید کرد که شما باید در این قسمت کلید Select All را فشار داد و دکمه ok را بزنید.

در اینجا نصب PHP به پایان رسید و با پیغام تبریک و موفقیت شمـا در نصب PHP مواجه خواهید شد و با فشارداد کلید Ok آن را تایید کنید. امید به خــــــدا در روزهای بعد نصب php در windows های 98 و ME و ... را توضیح خواهم داد. همچنین کـــــار با PWS و Eesy PHP را نیز یاد خواهید گرفت. پس با ما باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد