برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

مقدمه ای بر php (قسمت دوم)

 

عملگرهای string:

اولین چیزی که باید بگم این هست که دستور echo از ادامه نوشته شما، نوشته ای رو نشون میده. دقیقا همانند کد های HTML. تا شما از

استفاده نکنید، خط شما عوض نمیشه و به خط بعدی نمیره. echo هم کارش نمایش تمامی نوشته های شما همراه با تگ های html شما هست. مهمترین عملگری که برای رشته های متنی (string ها) به کار میره، کاراکتر نقطه (.) هست. این کاراکتر رشته های متنی رو به هم وصل میکنه. به این عملگر Dot Operator میگن. به عنوان مثال شما می خواهید هرکس که وارد سیستم کاربری سایت شما میشه بهش یه خوش آمد گویی همراه نامش گفته بشه. فرض می کنیم در متغیر UserName$ نام کاربر قرار می گیره و در مقدار ثابت WELCOME هم عبارت " ,Welcome to our site" قرار میگیره. بنابر این ما باید عبارت خوش آمد رو به نام کاربر وصل کنیم. به مثال زیر برای انجام این کار دقت کنید:

وقتی برنامه ما اجرا میشه عبارت Welcome to our site, mohammad برروی صفحه نمایش داده میشه. بخاطر داشته باشید که مقدار های ثابت رو اگر در "..." قرار دهید، php مانند متغیر ها به آنها رجوع نمیکنه. مثال بالا رو برای متغیر ها هم صدق میکنه، به این معنا که ما چند متغیر داشته باشیم و همه رو بصورت رشته ای به یکدیگر وصل کنیم. به عنوان مثال در برنامه ما اسم مردم در 3 تا متغیر ثبت میشه، بصورت FirstName$ و MiddleName$ و LastName$. حالا می می خواهیم متغیری درست کنیم به نام Compeltename$ و توش هر 3 این متغیر ها رو به یکدیگر وصل کنیم:

 

در اینجا توسط نقطه، همون عملگر Dot Operator این 3 متغیر رو به یکدیگر وصل می کنم. همچنین چون می خوام بین کلمات فاصله باشه، فاصله هم به این صورت" " بینشون می دهم. خروجی برنامه Mohammad Amin Navid خواهد بود. اگر اون فاصله هارو نمی دادم و دستور رو مانند زیر می نوشتم در این صورت خروجی برنامه عبارت MohammadAminNavid بود.

 

حالا جاش هست بعضی از توابعی که برای کاربا String ها خیلی به کارمون میاد رو بگیم. در این نوشته به Reqular Expression ها نمی پردازم چون جاش نیست، ولی در آینده بهشون می رسیم.

تابع ()substr:

 

کار این تابع جداکردن قسمتی از متن ما می باشد. به این صورت که این تابع رشته متنی را می گیرد و می تواند قسمتی از متن رو برای ما جدا کنه. این تابع 3 تا پارامتر میگیره. پارامتر اول رشته متن اولیه می باشد، پارامتر دوم Position حرفی هست که می خواهیم از اون به بعد جدا کنیم و پارامتر سوم هم طول رشته متنی هست که می خواهیم جدا بشه. اگر پارامتر سوم رو مشخص نکنیم این تابع ادامه متن رو برامون جدا می کنه. شاید یکم بد توضیح داده باشم ولی توی مثال خوب جا می افته:

 

تابع ()strpos

 

کار این تابع دقیقا برعکس تابع ()substr می باشد. یعنی شما یک عبارتی رو در متنی جستجو می کنید و تابع به شما Position اولین حرف رو میده. این تابع اولین نتیجه ای که پیدا میکنه رو نشون میده بنابر این اگر عین همون عبارت رو بازم داشته باشید نشون نخواهد داد. این تابع 3 تا پارامتر میگیره. پارامتر اول رشته متن اولیه ما می باشد. پارامتر دوم عبارتی هست که در رشته متن پیدا میشه. به خاطر داشته باشید که اگر عبارت پیدا نشد تابع مقدار False به ما برمیگردونه! و اما پارامتر سوم برای شروع جستجو می باشد. اگر عددی را مشخص نکنید از اول رشته متنی عبارتی جستجو میشه و اگر عددی رو مشخص کنید، از اون Position به بعد جستجو انجام میشه. به مثال های زیر دقت کنید

 

تابع ()trim

کار این تابع حذف تمامی فواصل آغاز و پایان رشته متنی می باشد. به عنوان مثال اگر ما چنین رشته متنی داشته باشیم "         Mohammad      "، این تابع تمامی فاصله های آغاز و پایان رشته رو حذف میکنه. به عنوان مثال:

 

در این مثال اول در متغیر name$ عبارت "     Mohammad     " رو ذخیره کردیم، سپس توسط تابع ()trim تمامی فاصله های اضافه حذف کردیم و دوباره در متغیر name$ ذخیرش کردیم.

توابع ()char و ()ord

تابع ()char کد ASCII حرفی را میگرد و حرف مربوطه رو بر میگردونه. و تابع ()ord هم دقیقا بر عکس همین کار رو انجام میده. یعنی که حرف رو میگره و کد اسکی اون رو برای ما بر می گردونه:

 

عبارت اول کد اسکی © که همون 169 هست رو نشون میده، و عبارت دوم هم حرف مربوطه به کد 169 که همون علامت© رو نشون میده.

تابع ()strlen

کار این تابع برگردوندن طول یک رشته متنی می باشد. به عنوان مثال اگر عبارت "M4S.Net" رو به این تابع بدهیم، تابع به ما عدد 7 رو بر می گردونه. یه مثال دیگه هم نوشتم:

 

وقتی این اسکریپت اجرا میشه، عدد 11 خروجی برنامه می باشد.

چند تا تابع دیگه هم هست که جا داشت بگم ولی یکم مبحث رو پیچیده می کرد، به یاری خدا در بخش دیگه ای از سات که در نظر دارم، بهشون می پردازم. خوب تا اینجای کار یکسری از مسایل بسیار پایه ای php رو گفتیم. در نوشته های آینده بیشتر با این زبان آشنا خواهید شد. اگر هرگونه سوال یا مشکلی داشتید در قسمت گفتگوی سایت در انجمن php مطرح کنید. لطفا به عنوان پیغام شخصی نپرسید، چون شاید سوال شما، سوال فرد دیگه هم باشه.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد