برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

بررسی محیط متنی

همانطور که گفتیم اگر شما در هنگام اجرای LiLo ، دکمه های Ctrl+x را بزنید وارد محیط متنی می شوید. اگر هم در محیط های GNOME و KDE باشید می توانید از طریق پنجره Terminal Emulation که روی نوار Panel در پایین صفحه کاری وجود دارد، وارد محیط متنی شوید.
این پنجره، Xtrem نیز نامیده می شود و علامت این پنجره روی Panel در GNOME به شکل یک مانیتور است که گوشه آن، آرم GNOME وجود دارد و در KDE هم به شکل یک مانیتور است که شکلی شبیه صدف در گوشه آن است.
اگر در همان ابتدای ورود به لینوکس وارد محیط متنی شوید، باید یک User و Password وارد کنید. اگر هم از GNOME یا KDE وارد Xtrem شده باشید، می توانید همانجا از فرامین یونیکس استفاده کنید.
اگر عمدا یا سهوا به جز root حساب کاربری دیگری تعریف نکرده اید، می توانید در محیط متنی با استفاده از دستور useradd یک یا چند حساب کاربری جدید ایجاد کنید. بدین شکل:

root@Localhost/root]#useradd newuser]

و به جای newuser ، نام حساب کاربری جدید را بنویسید و سپس Enter بزنید و بعد دوباره در جلوی خط فرمان ، مثل بالا، دستور passwd newuser و سپس Enter را بزنید.
حال، سیستم دو بار به صورت جداگانه از شما password را می خواهد. توجه کنید، پسوردی که شما تایپ می کنید، به خاطر امنیت بیشتر، روی صفحه دیده نمی شود. پس از این دو بار وارد کردن Password، پیامی را مبتنی بر پایان کار با موفقیت دریافت می کنید. حال می توانید دوباره وارد لینوکس شده و با این User وارد شوید.
حال فرض کنید با یک User غیر از root در لینوکس باشید و بخواهید یک کار مدیریتی انجام دهید. براحتی می تونید با وارد کردن دستور su یعنی (SuperUser) و سپس وارد کردن پسورد، وارد root شوید. پس از انجام کارهایتان نیز با دستور exit به حساب کاربری قبلی برمی گردید.
حالا اگر در محیط متنی باشیم و بخواهیم وارد محیط X شویم، دستور startx را تایپ کرده و Enter می زنیم و به این صورت وارد محیط گرافیکی می شوید.
در درس بعدی فرامین اصلی یونیکس را کامل کرده و فعلا به سراغ محیط های X می رویم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد