برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

اطلاعات در زمینه Unicode

یونی‌کد به همه‌ی نویسه‌ها اعداد یکتایی اختصاص می‌دهد،

مستقل از محیط،

مستقل از برنامه،

مستقل از زبان.

اصولاً، کامپیوترها فقط با اعداد سروکار دارند. آن‌ها حروف و نویسه‌های دیگر را با تخصیص یک عدد به هر یک، نگه‌داری می‌کنند. تا قبل از اختراع یونی‌کد، صدها سیستم کُدگذاری مختلف برای تخصیص این اعداد وجود داشت. نویسه‌های هیچ کُدگذاری‌ای به‌تنهایی کافی نبود: مثلاً اتحادیه‌ی اروپا به چندین کُدگذاری مختلف برای پوشاندن همه‌ی زبان‌هایش نیاز داشت. حتی برای زبانی مثل انگلیسی نیز هیچ کُدگذاری‌ای به‌تنهایی برای همه‌ی حروف، علائم نقطه‌گذاری، و نمادهای فنی متداول کافی نبود.

این سیستم‌ها با هم تعارض نیز داشتند. یعنی، دو کُدگذاری ممکن بود از اعداد یکسان برای دو نویسه‌ی مختلف، یا از اعداد مختلف برای نویسه‌های یکسان استفاده کنند. کامپیوترها (بالاخص خادم‌های شبکه) از کُدگذاری‌های مختلف و متعددی پشتیبانی می‌کردند؛ با وجود این، هرگاه داده‌ها از کُدگذاری‌ها یا محیط‌های مختلف عبور می‌کردند، در معرض خطر تحریف قرار می‌گرفتند.

یونی‌کد این شرایط را تغییر می‌دهد!

یونی‌کد به همه‌ی نویسه‌ها اعداد یکتایی اختصاص می‌دهد، مستقل از محیط، مستقل از برنامه، و مستقل از زبان. استاندارد یونی‌کد را پیشتازان صنعت کامپیوتر، شرکت‌هایی چون آرکل، آی‌بی‌ام، اَپل، جاست‌سیستم، سان، سای‌بیْس، مایکروسافت، هیولت پاکارد، یونی‌سیس، SAP و بسیاری دیگر، پذیرفته‌اند. استانداردهایی چون XML، جاوا، اکماسْکریپت (جاواسْکریپت)، LDAP‏،‏ CORBA 3.0‏،‏ WML‏،‏ و غیره، یونی‌کد را ملزم می‌دانند، و روش رسمی پیاده‌سازی استاندارد ISO/IEC 10646 نیز یونی‌کد است. یونی‌کد در بسیاری از سیستم‌عامل‌ها، همه‌ی مرورگرهای اخیر، و بسیاری از محصولات دیگر پشتیبانی می‌شود. پیدایش استاندارد یونی‌کد، و در دسترس بودن ابزارهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، از چشمگیرترین روندها در فن‌آوری‌های اخیر جهانی‌سازی نرم‌افزارها بوده است.

گنجاندن یونی‌کد در سکّوهای وب و برنامه‌های کاربردی خادم‌ـمخدومی یا چندلایه‌ای، می‌تواند در مقایسه با استفاده از مجموعه‌نویسه‌های قدیمی، باعث کاهش قابل ملاحظه‌ی هزینه‌ها شود. یونی‌کد این امکان را فراهم می‌کند که محصولات نرم‌افزاری یا سکوهای وب منفرد بتوانند بدون نیاز به طراحی مجدد، در محیط‌ها، زبان‌ها، و کشورهای متعدد کار کنند. یونی‌کد به داده‌ها امکان می‌دهد که بدون تحریف از سیستم‌های مختلف عبور داده شوند.

درباره‌ی کنسرسیوم یونی‌کد

کنسرسیوم یونی‌کد سازمان غیرانتفاعی‌ای است که برای طراحی، گسترش و ترویج استفاده از استاندارد یونی‌کد تأسیس شده است، استانداردی که شیوه‌ی ارائه‌ی متون را در محصولات نرم‌افزاری و استانداردهای امروزی مشخص می‌کند. اعضای کنسرسیوم طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در صنعت پردازش اطلاعات را در بر می‌گیرند. کنسرسیوم صرفاً از طریق حق عضویت اعضا پشتیبانی مالی می‌شود. عضویت در کنسرسیوم برای سازمان‌ها و افراد هر جای دنیا که استاندارد یونی‌کد را پشتیبانی کنند و بخواهند در گسترش و تحقق آن کمک کنند، آزاد است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد