برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

شبکه: protocol

پروتکل VSAT
پروتکل باند پهن اینترنت از طریق ماهواره
یک فرستنده/ گیرنده ماهواره می‌‌تواند تا 60مگابیت برثانیه (Mbot/s) داده راحمل نموده و با گذشت زمان امکان تغییر محدوده اتصال تک‌‌داده‌‌ای را از چند کیلوبایت برثانیه تا چندین مگابیت برثانیه بدست می‌‌دهد. علاوه براین همان فرستنده/ گیرنده ماهواره می‌‌تواند تدریجی یا همزمان برای انتقال یک یا چند داده تصویر و صدا مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین ماهواره‌‌ها در ستون فقرات شبکه اینترنت مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. قابلیت ماهواره‌‌ها در حمل مخابره‌‌های پشت سرهم از طریق یک مسیر بر مشکلات شبکه چندمسیری از جمله بسته‌‌های اطلاعاتی ازدست رفته به علت فشردگی واقعی در تقاطع‌‌های شبکه غلبه نموده است به منظور پشتیبانی ازتقاضای عرض باند پیش‌‌بینی شده نسل بعدی سیستمهای ماهواره‌‌ای باند پهن (NG) از پردازش Onboard استفاده می‌‌نمایند. پروتکل‌‌های حالت انتقال غیرهمزمان (ATM) یا پروتکلهای شبه ATM احتمالاً تکنولوژیهای بکار رفته خواهند بود. این نوع پردازش onoboard شامل دمدوله (تفکیک) و یکی کردن سیگنال دریافت می‌‌باشد. دراین فرایند سری‌‌سازی و رمزگشایی، پردازش اطلاعات اول و میسریابی داده جهت‌‌گیری آنتن، بافر کردن (استفاده از منطقه‌‌ای در حافظه برای نگهداری داده‌‌ای که منتظر منتقل شدن می‌‌باشد) چند گذردهی و انتقال مجدد داده ضمن ارسال آن از ماهواره ارتباطی به ایستگاه زمین یا در اتصالات بین ماهواره‌‌ای انجام می‌‌گیرد. ...



بهرحال اب وجود ماهواره‌‌های NG، امید به لایه پروتکل اینترنت شبه ATM ونیودهمکاری جهانی هنوز هم مواردی وجود دارند که رفع آنها مشکل بنظر می‌‌رسند
پروتکل های دروازه داخلی (IGP)
روترهای هر سیستم خودگردان یک پروتکل دروازة داخلی IGP) ) استفاده می نمایند تا اطلاعات روتینگ را رد و بدل کنند . IGP های منفردی دردسترس هستند و هر سیستم خودگردان آزاد است که IGP خود را انتخاب کنند معمولاً نصب و راه اندازی IGP ساده است اگرچه IGP ممکن است اندازه و پیچیدگی یک سیستم خودگردان را محدود کند .
پروتکل های دروازه خارجی (EGP)
یک روتر از یک سیستم خودگردان یک پروتکل دروازة خارجی را برای مبادلة اطلاعات مسیریابی با روتر گروه خودگردان دیگر استفاده می کند . نصب و راه اندازی EGP ها معمولاً مشکل تر از IGP ها است با این حال EGP سربار کمتری دارند و انعطاف پذیرترند ( ترافیک کمتری ایجاد می کنند ) . برای جلوگیری از ازدیاد ترافیک ، اطلاعات مسیریابی یک سیستم خودگردان قبل از ارسال به سیستم خودگردان دیگر توسط EGP خلاصه می شود و مهم تر اینکه یک EGP سیاست های محدودسازی لازم را فراهم می کند تا به مدیر سیستم امکان دهد اطلاعاتی را که می تواند به خارج از سازمان فرستاده شود دقیقاً مشخص نماید
پروتکل دروازه مرزی (BGP)
این پروتکل سه روایت دارد . استاندارد فعلی روایت چهار است و اغلب کلمة اختصاری BGP-4 برای آن استفاده می شود .
مشخصات BGP به شرح زیر است :
- مسیریابی در سیستم های خودگردان: BGP اطلاعات مسیریابی را در سطح سیستم خودگردان فراهم میکند به این معنی که همه مسیرها به عنوان مسیر عبوری از سیستم های خودگردان داده شده اند .
- پیش بینی سیاست ها: BGP به فرستنده و گیرنده اجازه می دهد سیاست های خود را اعمال نمایند . خصوصاً هر مدیر می تواند BGP را پیکربندی نماید تا مسیرهایی را که BGP به خارج اعلام می نماید محدود کند .
- تسهیلات برای مسیریابی گذار : BGP سیستم های خودگردان را به دو طبقه تقسیم بندی می کند . سیستم های گذار که با عبور ترافیک به سیستم های خودگردان دیگر مؤافقت می نمایند. و سیستم های غیرگذار که با این کار مؤافقت نمی کنند . به طور مشابه ترافیک درحال عبور نیز در راه خود به سیستم خودگردان دیگر به عنوان ترافیک گذار طبقه بندی می شود . BGP به یک سازمان امکان می دهد خودش را در سیستم های غیرگذار قرار دهد و حتی اگر چند خانه ای باشد بازهم این امکان منتفی نمی باشد
- انتقال قابل اعتماد BGP از TCP برای همه ارتباط ها استفاده می کند یعنی یک برنامه BGP روی یک روتر در یک سیستم خودگردان یک اتصال TCP به یک برنامه BGP روی مسیریابی در سیستم خودگردان دیگر برقرار می کند و سپس داده ها را برروی اتصال می فرستد TCP اطمینان می دهد که داده هائی که می رسند مرتب بوده و داده ای گم نشده است . BGP در اینترنت جهانی اهمیت ویژه ای دارد زیرا همة ISP های بزرگ از BGP برای تبادل اطلاعات مسیریابی بهره می برند . به علاوه برای اطلاعات مسیریابی یک پایگاه داده مرکزی موجود است که اطمینان می دهد که مسیریابی سازگار باقی می ماند . این روش که سیستم داوری مسیریابی نامیده می شود ، یک پایگاه داده توزیع شده از همه مقصدهای ممکن در اینترنت جهانی و ISPمرتبط با هر مقصد ایجاد می کند . هرکپی از پایکاه داده روی یک کارگزار مسیر جداگانه در اینترنت جهانی اجرا می شود ، بیشتر ISP ها از BGP استفاده می کنند تا با یکی از کارگزاران مسیر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مسیریابی را که ارزابی شده است بدست آورد.

پروتکل اطلاعات مسیریابی (RIP)
باید در داخل یک سیستم خودگردان پروتکل دروازه داخلی (IGP) مناسب وجود داشته باشد . دونوع پروتکل از این نوع را می خواهیم بررسی کنیم : RIP , OSPF
پروتکل RIP
از اولین پروتکل های مسیریابی بود که با IP استفاده شد و توسط برنامه Routed پیاده سازی شد و با بیشترین سیستم ها Unix همراه است . مشخصات RIP به شرح زیر است :
- مسیریابی در داخل یک سیستم خودگردان
- معیار تعداد پرش ها : RIP فاصله را در شبکه برحسب تعداد پرش اندازه می گیرد به طوری که شبکه بین مبدأ و مقصد به عنوان یک پرش واحد شمرده می شود .
- انتقال غیر قابل اطمینان : RIP از UTP برای انتقال پیامها استفاده می کند .
- تحویل با پخش همگانی یا پخش چندگانه
- پشتیبانی از انتشار مسیر پیش فرض :
علاوه بر تعیین مقصدها به صورت واضح RIP به یک روتر امکان می دهد اعلام مسیر پیش فرض نماید بنابراین یک سازمان می تواند از RIP به منظور نصب یک مسیر پیش فرض استفاده کند به طوری که مسیرهای پیش فرض ترافیک را به ISP آن سازمان هدایت نماید
پروتکل TCP/IP
پروتکلهای TCP/IP فرآیند ارتباطی شبکه را تعریف می کنند و از آن مهم تر شکل یک داده را تعیین کرده و اطلاعاتی که باید این واحد دارا باشد تا توسط کامپیوتر دریافت کننده به درستی تعبیر شود را مشخص می کنند.TCP/IP به همراه پروتکل هایش سیستم کاملی را شکل می دهد که چگونگی پردازش داده ، انتقال و دریافت آن در یک شبکة TCP/IP را بیان می دارد. سیستمی از پروتکل های مرتبط نظیر پروتکل های TCP/IP مجموعه پروتکل نامیده می شود.
پروتکل X.25
استاندارد X.25
X.25 و مدل OSI
مدل OSI(Open System Interconnect) معروف ترین و معتبر ترین استاندارد شبکه های کامپیوتری است . این استاندارد در اواخر دهه 70 توسط سازمان بین المللی ISO و CCITT برای سطوح مختلف ازتباط بین کامپیوتر ها ایجاد گردید و در سال 1984 این مدل به نام مدل OSI معرفی شد .
این مدل یک چهارچوب و طبقه بندی کلی برای ارتباط را ارائه می دهد و به جزئیات چگونگی ارتباط نمی پردازد. در این مدل تمامی فرآیند های پیچیده برای یرقراری ارتباط ، انتقال اطلاعات بدون خطا ومدیریت شبکه به 7 قسمت کلی تقسیم شده است و هر قسمت توسط یک لایه از این مدل انجام می گیرد.
پروتکل ISDN
شبکه ای رادر نظر بیاوریدکه با وجود آن رصداوسایر داده هادر محیط خانگی به طورهمزمان دردسترس قرارمی گیرند.یک رایانه مرکزی به اداره زنگ های تلفن،میزان حرارت وروشنائی دراتاق به اتاق خانه و...می پردازد.از دیگرسوی ،خود این رایانه ازراه دور وازطریق شبکه موجود تحت کنترل است.سایر خدمات نیزز ازطریق شبکه ارائه می شوند،برای نمونه دریافت برنامه های تلویزیونی ودسترسی آسان وسهل به خدمات ویدئویی وداده ای.
ISDN یابه طورکامل Integrated Services Digital Network که معادل فارسی آن دیجیتلای خدمات یکپارچه است که اززوایای مختلفی قابل بازبینی است.

نظرات 2 + ارسال نظر
هومن یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 15:00

سلام مصطفی جان

آقا ممنون از مطالب مفیدی که مینویسی...
اگر امکان دارد مراجعی را که از آنها ترجمه کردی یا استفاده میکنی را هم بنویس چون برای دانشجویان و کسانی که وبلاگ را میخوانند مراجع این مطالب شدیدا مورد نیاز است.
مثلا در همین متن بالا من خیلی مایل بودم که مرجع را داشتم.

موفق باشی
هومن

محمد یکشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 15:30

ممنون بابت این مطالب.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد