#include <STDIO.H>
#include <CONIO.H>
#include <STDLIB.H>
#include <DOS.H>
void main()
{ union REGS r;
clrscr();
r.x.ax= 0;
int86(0x33,&r,&r);
if(r.x.ax==0)
{
printf("No Mouse Available.....");
getch();
exit(1);
}
r.x.ax=1;//place 01 in AX register
int86(0x33,&r,&r);//showing the mouse pointer
printf(“press any key to exit…”);
getch();
}
تابع مفید دیگری برای کار با ماوس تابع 02 از وقفه 33hex میباشد. این تابع نشانگر ماوس را پنهان می کند. فرض کنید می خواهید مانند برنامه Paint وقتی ماوس را میکشید یک خط هم با آن کشیده شود. در این حالت اگر نشانگر ماوس دیده شود بعضی از نقاط خط پاک خواهند شد و بهتر است که در این مواقع نشانگر را پنهان کنیم. بعدا مثال کاملتری برایتان خواهم نوشت. برای کار با ماوس ما باید بدانیم که نشانگر اکنون د رکجای صفحه می باشد یعنی مختصات (x,y) آن را بدست آوریم. برای این کار از تابع شماره 03 استفاده می کنیم. که پس از فراخوانی تابع ثبات CX حاوی مختصات افقی(x) و DX حاوی مختصات عمودی نشانگر خواهد بود. کار مهم دیگر تشخیص کلیدهای فشرده شده ماوس است. تابع 03 همچنین تعیین می کند که کدام کلید از ماوس فشرده شده است. این کلیدها را ثبات BX تعیین میکند. فقط همین کافی است که بدانید پس از فراخوانی وقفه اگر BX برابر با 00000001)Hex (باشد کلید چپ ماوس فشار داده شده است. راجع به فشار دادن کلیدهای دیگر اگر علاقه مند بودید به من ایمیل بزنید تا نحوه تشخیص آنها را هم بنویسم. مثال زیر نحوه کار را مشخص می کند:< /P>< /P>
#include <STDIO.H>
#include <CONIO.H>
#include <STDLIB.H>
#include <DOS.H>
void main() {
union REGS i,o;
clrscr();
i.x.ax=0;
int86(0x33,&i,&o);
if(o.x.ax==0) {
printf("No Mouse Available...");
exit(1);
}
i.x.ax=1;
int86(0x33,&i,&o);
gotoxy(25,23);
printf("Press any key to exit...");
while(!kbhit())
{
i.x.ax=3;
int86(0x33,&i,&o);
gotoxy(2,2);
printf("x->co-ordinate=(%d)
y->co-ordinate=(%d) ",o.x.cx,o.x.dx);
if(o.x.bx==0x01) printf(“Right button of mouse pressed.”); }
i.x.ax=2; int86(0x33,&i,&o);
}
برای پایان کار می خواهیم یک برنامه که ابزار pencil برنامه های گرافیکی را شبیه سازی می کند بنویسیم. برای این کار ما ابتداصفحه را درحالت گرافیکی قرار می دهیم برای این کهبرنامه زیر کار کند در دستور initgraph(&gd,&gm,""); در داخل کوتیشن مسیرفایلهای .bgi را بنویسید.
#include <CONIO.H>
#include <STDIO.H>
#include <STDLIB.H>
#include <GRAPHICS.H>
#include <DOS.H>
union REGS i,o;
main() {
int show_mouse();
int hide_mouse();
int get_mouse_pos(int *,int *,int *);
int gd=DETECT,gm,button,x1,y1,x2,y2;
initgraph(&gd,&gm,"");
i.x.ax=0; int86(0x33,&i,&o);
if(o.x.ax==0)
{ printf("No Mouse is available..");
exit(1);
restorecrtmode();
}
outtextxy(230,400,"Press any key to exit....");
while(!kbhit())
{
show_mouse(); get_mouse_pos(&x1,&y1,&button);
x2=x1;
y2=y1;
while(button==1) {
hide_mouse();
line(x1,y1,x2,y2);
x1=x2;
y1=y2;
get_mouse_pos(&x2,&y2,&button); }
}
restorecrtmode();
} show_mouse()
{
i.x.ax=1; int86(0x33,&i,&o);
}
hide_mouse()
{
i.x.ax=2; int86(0x33,&i,&o);
}
get_mouse_pos(int *x,int *y,int *button)
{
i.x.ax=3;
int86(0x33,&i,&o);
*x=o.x.cx;
*y=o.x.dx; *button=o.x.bx&1;
}
لطفا اگر علاقه مند بودید که بیشتر راجع به ماوس بدانید و یا اگر سوالی داشتید با من تماس بگیرید.