برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

فایلهای پیکر بندی در سیستم

در نگارش های نخست ویندوز اطلاعات سیتمی همواره در دو فایل به نامهای CONFIG.SYS و AUTOEXEC.BAT ذخیره می شدند.
در نسخه های بعدی ویندوزمحل ذخیره سازی اطلاعات سیتمی عبارت بودند از
SYSTEM.INI, WIN.INI . این دو فایل که به آنها " فایلهای شروع به کار اولیه " (initialization files) نیز گفته می شد
وظیه
WIN.INI ذخیره کردن اطلاعات پیکر بندی مربوط به ویندوز و برنامه های کاربردی تحت آن و وظیفه SYSTEM.INI ذخیره کردن اطلاعات مربوط به سخت افزار و پارامترهای سیستمی بود.
عیب بزرگ این سیستم این بود که هر برنامه کاربردی برای خودش فایلهای
INI مخصوصی درست کند تا پارامترهای تعریف شده توسط کاربران و یا خود آن برنامه را در آنها جای دهد. در این حالت دایرکتوری Windows پر از فایلهای INIسیستمی بود.و در ویندوز 0/3 نه تنها همان دو فایل بلکه فایلهای دیگری نیز برای ذخیره سازی اطلاعات سیستمی به ویندوز اظافه شد.در این اوضاع بود که MICROSOFT به فکر طراحی سیستم جدیدی برای ذخیره سازی اطلاعات سیستمی در ویندوز افتاد.
با آمدن رجیستری عصر فایلهای
INI پایان یافت :
با افزایش تعداد فایلهای
INI و سردرگمی کاربران و آسیب پذیر بودن این فایلها – طراحان برای حل همه این مشکلات ویندوز 95 تصمیم گرفتند که در رجیستری ویندوز 95 یک تحول بزرگ بوجود آورند. آنها بویژه تصمیم گرفتند که رجیستری را به یک بانک اطلاعات مرکزی تبدیل کنند که همه پارامترهای سیستم و برنامه های کاربردی را در خود جای دهد. در ویندوز 98 هم رجیستری همچنان همان ساختار اولیه خود در ویندوز 95 را حفظ کرده است .استفاده از رجیستری مزایای زیادی داشت از قبیل :
1)بانک اطلاعاتی رجیستری نه تنها مکانی برای ذخیره کردن پارامترهای سخت افزاری و سیستم عامل است بلکه برنامه های کاربردی نیز می توانند به جای استفاده از فایلهای
INI جداگانه برای ذخیره کردن پارامترهای خود، آزادانه از رجیستری برای این کار استفاده کنند.
2)تمام فایلهای رجیستری دارای ویژگیهای :
Hidden (پنهان)، System (سیستم) وRead-only ( فقط خواندنی) هستند. بنابراین احتمال آنکه بطور تصادفی حذف شوند از بین رفته است. حتی اگر کاربری به طریقی این فایلها را حذف کند باز هم ویندوز 98 کپی های پشتیبانی از آنها درست کرده است که توسط آنها براحتی می تواند فایلهای رجیستری قبلی را بازگرداند.
3)برای تغییر یک مقدار رجیستری می توانید از برنامه
Registry Editor استفاده کنید. این برنامه همه بانک اطلاعات رجیستری را بصورت سلسله مراتب درختی نمایش می دهد.
اگر چه رجیستری همه کارهای فایلهای
INI و شروع کار اولیه را انجام می دهد اما همه وظیفه پیکر بندی را به تنهایی بر دوش نمی کشد. ویندوز 98 همچنان از فایلهای WIN.INI و SYSTEM.ini استهاده می کند و برای این که بتواند سازگاری خود با برنامه های قدیمی 16 بیتی، که فقط می توانند اطلاعات پیکربندی خود را از این فایلها بدست آورند، کار کند. علاوه بر این اگر سخت افزاری از سیستم شما به درایورهای کار کننده در مود حقیقی نیاز داشته باشد یا چنانچه یک برنامه کاربردی خاص به پارامترهای ویژه ای که تحت DOS باید تعیین شوند احتیاج داشته باشد هنوز هم به فایلهای CONFIG.SYS وAUTOEXEC.BAT نیاز خواهید داشت. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد