برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

انواع رابطه ها در پایگاه داده

 

» همانگونه که میدانید یک فیلد می تواند از چندین رکورد و یک جدول از چند فیلد تشکیل شود ، با توجه به این مطلب یک پایگاه داده هم میتواند دارای چندین جدول باشد . حال هر یک از این جدول ها می توانند اطلاعاتی را در خود ذخیره کنند که با جدول دیگری در ارتباط باشد یا این که هیچگونه ارتباطی را بین آنها قایل نشویم . برای مثال ما جدولی داریم مخصوص نگهداری اطلاعات فردی افراد و در جدول دیگری اطلاعات مالی این افراد را نگهداری میکنیم . بدون شک باید بین این دو جدول ارتباطی وجود داشته باشد تا ما تشخیص دهیم که کدام اطلاعات مربوط به کدام فرد است . وظیفه برقراری این ارتباط بر عهده فیلد کلید یا ( Primary Kay )است که خود ما آن را تعیین میکنیم .

 

» معمولا هر جدول یک فیلد موسوم به فیلد کلید KeyField دارد که از آن برای حفظ یکپارچگی پایگاه داده و برقراری رابطه با جدول های دیگر استفاده می کند . هر جدول می تواند فقط یک فیلد کلید یا کلید اولیه داشته باشد ، ولی می تواند دارای چند فیلد خارجی Foreign Key باشد . نحوه نمایش داده ها را فیلد کلید اصلی کنترل می کند و از فیلد خارجی برای مرتب کردن جدول با جدول های دیگر استفاده می شود .

 

» برای ایجاد ارتباط بین جدول ها در محیط Access شما باید از منوی Tools گزینه Relationships را انتخاب کنید و پس از انتخاب جدول ها خواهید توانست بین آنها توسط فیلدهای کلید ارتباط با معنی ایجاد کنید .

 

_ ما توسط فیلد کلید می توانیم انواع روابط زیر را بین جدول ها ایجاد کنیم :

 

» رابطه یک به یک : در این نوع ارتباط فیلدی در جدول اول یا اصلی به عنوان فیلد کلید تعریف می شود و با فیلد دیگری که در جدول بعدی یا فرعی به عنوان فیلد کلید تعریف شده است ارتباط داده می شود . در این صورت اطلاعات موجود در فیلد جدول فرعی باید کاملا مشابه اطلاعات و داده های موجود در فیلد کلید اصلی اصلی باشد . یعنی برای هر رکورد موجود در فیلد کلید اصلی باید رکورد متناظر با آن در فیلد کلید فرعی موجود باشد . و نمی تواند رکورد تکراری در هر یک از جدول ها وجود داشته باشد .

 

 

 

» رابطه یک به چند : در این نوع ارتباط فیلد اشاره گر می تواند به چند رکورد در جدول های دیگر اشاره کند یا این که برای هر رکورد موجود در فیلد کلید اصلی چند رکورد متناظر با آن در جدول های دیگر موجود باشد .

در این حالت نباید فیلد متناظر با فیلد کلید اصلی در جدول دیگر به عنوان فیلد کلید انتخاب گردد . بلکه باید فقط نوع فیلدها برابر باشد . برای مثال در پایگاه داده مخصوص یک آموزشگاه هر دانش آموز میتواند چندین دوره یا درس را برای گذراندن انتخاب کند .

 

نکته : ارتباط یک به چند مهمترین و پر کاربرد ترین ارتباط موجود در میان جدول ها محسوب میشود .

 

 

 

» رابطه چند به چند : به دلیل این که این نوع ارتباط پیچیدگی زیادی داشته و در مواقع بسیار استثنایی از آن استفاده می شود و خوب ، البته من هم آشنایی چندانی یا بهتر بگم هیچ آشنایی با این نوع رابطه ندارم از شرح آن خود داری میکنم . امیدوارم که منو درک کنید .

 

خلاصه مطلب : ساخت برنامه هایی که از پایگاه داده در سطح گسترده ای استفاده می کنند بدون ایجاد ارتباط بین جدول ها توسط فیلد های کلید امکان پذیر نیست .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد