برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

HTML

یک فایل اچتمل متنی از نوع text است که از عناصر یا element ها تشکیل میشود و برای ایجاد عناصر از تگ ها یا tags استفاده میشود. در این فصل با عناصر و تگ ها اچتمل آشنا خواهید شد.

تگ های اچتمل (HTML Tags)
  • با کمک تگ های اچتمل عناصر و یا Elements ساخته میشوند.
  • در زبان اچتمل حدود 80 عنصر تعریف شده است.
  • تگ های اچتمل بوسیله دو نویسه (char) > و < ساخته میشوند.
  • تگ های اچتمل معمولا بصورت زوج ظاهر میشوند، مانند <b>test</b>
  • تگ اول در یک زوج تگ مثلا <b> تگ شروع و تگ دوم مثلا <b/> تگ پایانی نام دارد.
  • متن بین تگ اول و تگ دوم در یک زوج تگ محتوای عنصر یا element content نامیده میشود، مثلا "test"
  • تگ های اچتمل را میتوانید بوسیله حروف لاتین کوچک (lower case) و یا بزرگ (upper case) بنویسید و case sensitive نیستند. برای مثال دو تگ <b> و <B> معادل هم هستند ولی شدیدا توصیه میشود که به خاطر سازگاری با XHTML از حروف کوچک استفاده شود.

عناصر اچتمل (HTML Elements)

مثال بخش مقدمه را در نظر بگیرید:

<html>
<head>
<title>Title of page</title>
</head>
<body>
This is my first html page. <b>This text is bold</b>
</body>
</html>

*** نمونه ای از یک عنصر اچتمل:

<b>This text is bold</b>
عنصر اچتمل بالا با تگ <b> شروع شده و با تگ <b/> پایان می یابد. محتوای این عنصر عبارت "This text is bold" است. لازم به ذکر است که کاربرد تگ <b> نمایش توپر یا bold متون است.

*** مثال دوم یک عنصر اچتمل (معلوم الحال) :

<body>
This is my first homepage. <b>This text is bold</b>
</body>
عنصر اچتمل بالا با تگ <body> شروع شده و با تگ <body/> پایان می یابد. همانطور که میبینید گاهی یک عنصر حاوی یک یا چند تگ دیگر میباشد.وظیفه تگ <body> تعیین بدنه اصلی یا body یک متن اچتمل است.لازم به یادآوری است که تنها اطلاعات بخش <body> یک فایل اچتمل در صفحه مرورگر نمایش داده خواهد شد.
شناسه های یک تگ (Tag Attributes)

تگ ها میتوانند حاوی اطلاعات اضافی دیگر باشند، به این اطلاعات شناسه یا Attribute میگویند و وظیفه آنها بیان دیگر اطلاعات یک عنصر یا Element میباشد. مثلا در مورد تگ <body> شناسه ای به نام bgcolor وجود دارد که رنگ زمینه متن (background) را تعیین میکند برای نمونه اگر میخواهید که رنگ زمینه صفحه اچتملتان سیاه باشد کافی است که به شکل زیر عمل کنید :

<body bgcolor="black">

در مثال زیر تگ <body> دارای چهار شناسه مختلف با نامهای width، height ، align و border و مقادیر center، 60، 100 و 0 میباشد.
<table border="0" width="100" height="60" align="center" >
......
</table>

شناسه ها به صورت کلی "مقدار=نام" یا "name=value" نوشته میشوند و همیشه به تگ شروع یک عنصر یا Element اضافه میشوند و نهایتا اگر در یک عنصر یا Element شناسه ها قید نشوند از مقادیر قراردادی یا default آنها استفاده خواهد شد مثلا در تگ body اگر شناسه bgcolor نوشته نشود از رنگ سفید برای زمینه صفحه استفاده خواهد شد.
مقدار یک شناسه را میتوانید داخل نویسه های " و یا ' بنویسید و اختیار دست شما است فقط در مواردی که مقدار یک شناسه شامل نویسه " هم میشود باید از نویسه ' استفاده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد